Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag är så ängslig – hur blir jag mer självsäker?
26 maj, 2023
Ung sammanbiten kvinna sitter och blickar ut över havet
Signaturen "Lollo" vill börja ta för sig mer av livet och bli mer självsäker. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger henne guidning och tips.
Annons
Fråga: Jag har alltid varit en ängslig person som är rädd för det mesta. På min senaste utlandssemester låg jag i solstolen och tittade på när ett par gjorde sig redo för en surflektion. Jag kom på mig själv med att också vilja prova, men jag var för feg.
Mina vänner beskriver mig som en väldigt ursäktande person. När jag är hemma hos någon brukar jag till exempel fråga innan jag tar ett glas vatten, vilket mina vänner skrattar åt. Jag får ofta höra att jag borde ”tuffa till mig” och ta för mig mer. Jag vill ju det och försöker ibland, men jag faller lätt tillbaka i mitt ängsliga jag.
5 tips för att minska din nervositet i sociala sammanhangBrand logo
5 tips för att minska din nervositet i sociala sammanhang
Hur ska jag göra för att våga mer, ursäkta mig mindre och börja ta för mig mer av livet? Hur blir jag mer självsäker? Jag vill inte titta tillbaka och ångra allting jag inte gjorde. /Lollo
Annons

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Du behöver stå ut med din oro i stunden"
Det låter verkligen som din oro sätter krokben för dig. Du längtar efter något annat, att också kunna göra dig redo för surflektionen och att kunna ta för dig av livet. Du undrar hur du ska jag göra för att nå dit.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag tänker att vi skulle kunna använda oss av exemplet med surfningen här. Att göra en förändring handlar till syvende och sist om att stå ut med sina känslor. Det går att tänka att du i solstolen först kände lust, för att sedan snabbt bli orolig. När du inte reser dig upp och testar undviker du din oro. Det känns för stunden kanske lite tryggt och skönt att sitta kvar i solen och läsa en bok, men samtidigt är det något som gnager i dig. Blir det för många situationer som man undviker blir livet ganska innehållslöst och tråkigt. I värsta fall utvecklas en depression.
8 Enkla saker som boostar din självkänslaBrand logo
8 Enkla saker som boostar din självkänsla
För att kunna må bra behöver du alltså stå ut med din oro i stunden, för att vinna över den. Det låter lättare sagt än gjort, kanske du tänker? Ja, det krävs ett aktivt arbete för att lära sig hantera sin oro, men det är fullt möjligt!
Annons
Nu tillbaka till vågorna och surfningen. Om du tänker på känslan av oro som en våg, först är det neutralt läge, sedan stiger oron och vågen går upp. När du är på toppen av vågen tror du att vågen ska stiga upp mot himlen. Det är här som det är störst risk att ge upp. Du vill kasta dig av brädan, gå in mot land och aldrig mer försöka. Men om du i stället är kvar på vågen kommer du märka att oron snart går ner.
Att få till en förändring handlar alltså att stå ut med den negativa känslan, samt ta små steg mot den. Jag tänker att du skulle kunna försöka identifiera vad du skulle vilja kunna göra i livet om du inte kände rädsla. Se sedan om du skulle kunna hitta delmål för att nå de sakerna. Om du klarar av ett delmål kommer antagligen ditt självförtroende öka och du kommer känna mer energi till att ta itu med nästa delmål.
Det låter som du har en stark vilja till att förändra situationen – ge inte upp! Det är fullt möjligt att arbeta med din oro och hitta mer trygghet i sig själv.
Annons