Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min pojkvän mår för dåligt för att ha sex – vad ska jag göra?
04 apr, 2023
äldre kvinna och man i sängen missnöjda
Bittans 17 år yngre pojkvän lider av psykisk ohälsa, vilket gör att han inte vill ha sex. Kan hon göra något för att hjälpa honom? Nina Ljungberg, vår expert på sex- och samlevnad, ger råd.
Annons
Fråga: Jag är en kvinna på 68 år med en 17 år yngre pojkvän. Han har en del jobbiga saker bakom sig. Hans stora problem nu är oro, ångest och deppighet emellanåt.
VIDEO: Vad gör man när ens partner inte vill ha sex längre?Brand logo
VIDEO: Vad gör man när ens partner inte vill ha sex längre?
Han klarar inte av att ha sex och det börjar kännas rätt trist. Jag kräver inte det och pushar inte på, utan väntar. Kan jag göra något för att det ska vända? Han vill absolut inte ta nån medicin och inte gå till läkare med just detta problem. Hur kan jag hjälpa honom?
/Bittan

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Slösa med kärlek"
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Att ett par hamnar i sexuell obalans är nog lika vanligt som det är trist. Ibland kan passionen återuppväckas relativt snabbt med lite extra ansträngning och positiv bekräftelse. Medan andra gånger krävs det mer och andra insatser. Av din beskrivning låter det som att det är din pojkväns psykiska ohälsa som skapar hinder i ert samliv och då måste han ta hand om sina känslomässiga problem för att sexualiteten ska fungera.
Annons
Dilemmat är att han inte vill söka läkare och för att få behandling måste han vilja detta själv. Är det mediciner han vill undvika är lösningen samtal och terapi, vilket även kan fås digitalt.
Det du som partner kan göra är att stötta din pojkvän att söka hjälp. Förmedla dina känslor runt hela situationen. Var tydlig, omtänksam, respektfull och förklara att din önskan är att ni ska få det bättre tillsammans. På så sätt kan du påverka din sambos förändringsvilja.
Du gör helt rätt som inte tjatar om sex och tills dess att din partner mår bättre kan du inte förvänta dig att ni ska ha sex tillsammans, så du får helt enkel ta ansvar för din egen tillfredställelse ett tag och göra detta utan att läcka missnöjda känslor eller underförstådda krav på sex med din partner.
Men slösa med din kärlek, avdramatisera det sexuella och var hans samtalspartner även om du inte ska gå in i rollen som ”behandlare" utan överlåta det till professionella. Däremot är det extra viktigt att ni kommunicerar och förstärker känslomässig närhet och intimitet, utan att det handlar om sex.
Annons
De flesta problem är som värst innan de läggs upp på bordet, men genom att öppna upp och sätta en plan för att ni ska få det bättre börjar förändringsresan. När din partner läkt känslomässigt, är det dags att arbeta på att väcka åtrå mellan er för att sedan låta dessa känslor övergå i sex.