Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vi vill ha sex – men min man kommer inte in!
10 mar, 2023
Äldre par ligger i sängen och håller om varandra
Sexlusten är det inget fel på, men när makarna ska ha samlag tar det stopp. "Han kommer inte in", skriver läsaren till relationsexperten Nina Ljungberg och undrar vad det kan bero på.
Annons
Fråga: Jag och min man är gifta sedan många år, vi är lite till åren komna men sexlusten finns kvar mellan oss. Tyvärr har vi fått problem vid sex eftersom min man inte längre får in sin penis i min slida. Det tar stopp trots att jag vill ha sex och det spelar ingen roll hur mycket han än försöker så kommer han inte in. Jag vet inte om det beror på honom eller mig.
I stället för samlag smeker och tillfredställer vi varandra med mun och fingrar, så att vi båda får orgasm. Men penetration fungerar inte och jag saknar våra samlag och undrar vad orsaken till att det inte fungerar kan vara. /”Stängt”
8 anledningar till att par slutar ha sexBrand logo
8 anledningar till att par slutar ha sex

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Med åren förändras kvinnokroppens hormonbalans"
Även om lusten är stark kan mogen ålder medföra vissa hinder vid sex. Däremot kan ett kreativt sinne och att alltid utgå från det som redan fungerar kompensera vissa brister och hålla passionen vid liv. Det har ni anammat. Men du saknar ändå samlag och du undrar över tänkbara orsaker till att penetration inte längre är möjligt när ni har sex.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Svårigheter vid samlag kan både bero på att penis inte blir tillräckligt hård eller att slidan inte är tillräckligt våt… Och många gånger kan det vara en kombination av båda.
Erektionsproblem är något som drabbar ungefär lika stor procent av män som deras ålder; alltså 60% män i 60-årsåldern upplever att ståndet kan svika. Men det finns mediciner och hjälpmedel som kan underlätta så det är mycket värt att söka hjälp.
Med åren förändras även kvinnokroppens hormonbalans och minskat östrogen kan medföra att slidan upplevs skör och torr. För att avhjälpa detta finns fuktgivande krämer och att använda extra glidmedel vid sex är att rekommendera. För även om lusten finns räcker inte alltid den kroppsegna lubrikationen till för att ge den halka som behövs för att penetration ska vara möjlig.
Har samlag en gång gjort ont kan det ge låsningar även vid nästa sexuella tillfälle och då kan slidan upplevas stängd.
Annons
Underlivsbesvär som inte behandlas kan leda till både vestibulit/nervsmärta vid slidöppningen eller vaginism/slidkramp och därför bör alla smärtsamma tillstånd eller obehag i underlivet tas på allvar och kollas upp.