Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag klarar inte längre av att ha sex med min fru – vad är det för fel?
23 maj, 2023
En kvinna i sängen och en man bekymrad på sängkanten
Signaturen ”ledsen man” är 50 år och känner lust och åtrå till sin fru. Men när de ska ha sex kan han inte. Nu vänder han sig till relationsexperten Nina Ljungberg för råd.
Annons
Fråga: Jag är en man på nyss fyllda 50 som tycker att jag är för ung för att sexlivet ska vara slut – men min kropp vill inte. Jag får stånd på morgonen och när jag onanerar, men jag klarar inte av att ha samlag med min fru. Vad ska jag göra?
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?Brand logo
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?
Jag älskar henne, känner åtrå och blir tänd bara jag tänker på henne, men när vi ska ligga så slaknar den. Min fru blir ledsen och besviken på att jag inte kan, hon tror att det beror på henne och att hon inte är tillräckligt attraktiv.
Vi pratar mycket om annat men vi kan inte prata om sex, i stället undviker vi ämnet och tyvärr även varandra numera. /Ledsen man

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Kan vara dina tankar som spökar”
Sexualiteten är en bräcklig konstruktion som är påverkad av att tillvaron i övrigt är i balans. Vanliga hinder vid erektions-svikt kan exempelvis vara stress, press, oro, relationsproblem, nervositet, tappad självkänsla, sjukdom, mediciner, alkohol, droger, ekonomi, för mycket jobb, inget jobb etcetera. Ja, listan kan göras lång.
Annons
Är du orolig för din hälsa – kolla upp det hellre en gång för mycket än inte alls.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Att du får morgonstånd och inte har problem vid onani ger en hint om att det kan vara dina tankar som spökar snarare än det fysiska. På din beskrivning låter det som att du har hamnat i en loop där din oro för att inte få stånd och upplevda förväntningar på att du ska prestera och leverera har blivit ett hinder.
I sådana fall är det extra viktigt att du och din fru börja prata om sex. Att öppna upp och lägga ”korten på bordet” avdramatiserar och minskar risk för missförstånd samt möjliggör en förändring, medan tystnad ökar risken för att små fnurror växer till fler och större problem. Dessutom går det att öva upp förmågan att prata om känsliga ämnen även om det känns stelt i början.
Initiera därför ett samtal med din hustru i en icke sexuell situation; släpp fram dina känslor och tala om din oro för att göra henne besviken. Berätta om dina tankar, din rädsla men prata också om allt det fina ni har tillsammans. Bekräfta din hustru och berätta hur mycket du åtrår henne. Berätta att du vill att ni ska få det bättre tillsammans och fråga om hon vill det lika mycket som du.
Annons
Backa därefter samlivet och tänk på att sex är mer än samlag och undvik att ha penetrerande sex en period. Fokusera på känslomässig närhet och att väcka lust. Se varandra och rör vid varandra och glöm inte bort den främsta erogena zonen hjärnan. Det är vad som pågår där som ger kroppen signaler om lust.