Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag känner lust men vill inte ha sex – beror det på åldern?
20 apr, 2023
Senior, tänkande kvinna ligger i sängen
Hon känner lust men vill inte ha sex. Beror det på åldern? "Att säga att minskat libido beror på ålder är inte hela sanningen", svarar relationsexperten Nina Ljungberg och menar att lust kan komma och gå.
Annons
Fråga: Jag är en kvinna på 74 år. Jag har varit gift med både en man och en kvinna, och jag har haft många förhållande samt fött två barn. Men numera känner jag inte längre för att ha sex med någon. Jag kan känna lusten, men jag vill inte gå vidare. Är det åldern? /Pensionär
Så förändras sexlusten - ålder för ålderBrand logo
Så förändras sexlusten - ålder för ålder

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Det viktiga är att du fyller livet med det du själv känner lust för"
Hur stor plats sex får ta i en människas liv varierar från person till person och i olika perioder, det kan vara sex med partner eller solosex. Ibland finns omättlig sexlust och vid andra tillfällen känns livet tillfredställande helt utan sexuell aktivitet.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
Allt är lika ok så länge du gör dina val utifrån vad du behöver och mår bra av och inte vad du tror förväntas av dig. Lyssna på din kropp och landa i dina egna beslut.
Det är många faktorer som påverkar vår sexualitet och hormoner spelar stor roll och just hormonbalansen är något som ändras genom åren. Men att säga att minskat libido beror på ålder är inte hela sanningen. För år och erfarenhet kan också skapa lustfyllda förutsättningar att ta för sig av livet.
Men det finns ju mer än sex som förgyller livet – exempelvis kan att umgås med goda vänner, ha intressanta samtal och ägna sig åt fritidsintressen locka mer än sex.
Och även om vi sexrådgivare ofta påpekar hälsovinster och endorfinkickar av sex så kan dessa kickar även fås av exempelvis träning, gemenskap, meditation, skratt, kallbad och mörk choklad som också sätter fart på endorfinerna.
Det viktiga är att du fyller livet med det du själv känner lust för och inte stänger några dörrar. För bara för att du inte vill ha sex just nu kan det kännas annorlunda om ett tag.
Annons