Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man får inte erektion – beror det på alkoholen?
21 jan, 2024
Ledsen man och kvinna sitter i sängen
"Petra" skriver till relationsexperten Nina Ljungberg och önskar råd om impotens och alkohol. Petras man dricker öl, vin eller sprit varje dag och hon undrar om hans svårighet med att få stånd beror på alkoholen.
Annons
Fråga: Min man får inte stånd. Han vill ha sex men han kan inte. Det gör mig ledsen och orolig över att han inte är nöjd med vårt förhållande och inte tänder på mig längre. Han säger att det inte är något sådant och jag försöker tro honom.
Men vad kan det bero på? Han är fullt frisk, fast han dricker en hel del. Alldeles för mycket enligt mig för det kan bli både öl, vin och sprit varje kväll. Det är inte så att han blir synbart berusad, otrevlig eller missköter sitt jobb. Men han har druckit alla dagar i veckan under lång tid. Han säger att han behöver det för att komma ner i varv.
4 enkla knep som ökar sexlusten i en stressig vardagBrand logo
4 enkla knep som ökar sexlusten i en stressig vardag
Ibland funderar jag på om alkoholen är orsaken till att han inte får stånd.
Han tog en vit månad, eller rättare sagt, ett par veckor, men han märkte ingen skillnad så han själv tror inte att alkoholen är orsaken till att han inte får stånd. Men kan det vara så? /Petra
Annons

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Ge det längre tid"
Att erektionen sviktar är vanligt. Ibland sker det temporärt, andra gånger mer bestående.
Visserligen kan trubbel i relationen påverka erektion men det finns många fler orsaker, till exempel stress, press, oro, trötthet, ångest, depression, men också diabetes, hjärt- kärlsjukdom, hormonell obalans, högt blodtryck, biverkning efter behandling, neurologiska sjukdomar, läkemedel och så vidare.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Och så har vi detta med tobak, droger och alkohol som också kan ha inverkan på nedsatt sexualitet … och du beskriver att din man dricker en hel del.
Dilemmat med alkohol är att det visserligen kan höja sexlust, självbild, minska hämningar och fungera avslappnande, men samtidigt sänks den sexuella förmågan redan efter något glas.
Vid regelbundet drickande påverkas ofta kroppens hormonbalans och för män innebär det minskat testosteron vilket kan leda till opålitligt stånd eller erektil dysfunktion (impotens). Vid hormonell obalans orsakad av alkohol tar det tre till sex månaders nykterhet innan en förbättring av erektionen kan märkas. Så även om maken gjort ett tillfälligt uppehåll från spriten var det en för kort tid för att kunna utesluta alkoholens påverkan.
Annons
Vid all ohälsa och oro för förändringar som uppstått bör läkare kontaktas för att utreda orsak. Men det finns mycket som tyder på att det finns stora vinster om din make lyckas ”göra slut med flaskan” och hitta andra sätt att kunna slappna av.