Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag är 63 år och har aldrig kommit ut – hur ska jag våga dejta?
05 jan, 2024
Glad man gör videosamtal på telefonen
63-årige "Lelle" insåg att han var attraherad av män vid 45 års ålder, men har aldrig "kommit ut" eller dejtat någon man. Nu skriver han till KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo för råd om hur han ska våga kasta sig ut.
Annons
Fråga: Jag är en man på 63 år som länge har dolt min sexualitet. Jag var gift med en kvinna fram tills jag var 45 och har tre barn, men under äktenskapets sista år kände jag mig som en bluff. Jag förstod mer och mer att jag var attraherad av män. Detta blev en sorg för mig – jag ville ju leva det ”normala” familjelivet, men äktenskapet gick i stå och sprack.
Åren har gått och jag har aldrig haft en relation med en man, jag har heller aldrig ”kommit ut”. Jag har skrivit med några män på ett forum online, men har aldrig vågat träffa någon. För några månader sedan började jag skriva med en man i min ålder och som har en liknande livshistoria som mig. Vi har haft långa samtal över telefon och jag känner verkligen en värme när jag tänker på honom. Nu har han frågat om jag vill träffas. Vågar jag? Ska jag berätta för barnen först? Jag vet varken in eller ut. /Lelle
Här är HBTQ-begreppen alla bör ha koll påBrand logo
Här är HBTQ-begreppen alla bör ha koll på

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Ett hav av känslor"
Mitt spontana svar är: Det är klart att du vågar! Samtidigt förstår jag att det är ett stort steg för dig. Att träffa mannen som du har kontakt med skulle vara något helt nytt, något som du har längtat efter i många år. Det är att släppa på det som du har försökt att hålla tillbaka. Självklart kommer det nya antagligen innebära ett hav av känslor. Glädje, nyfikenhet, attraktion och kärlek? Men kanske kommer du också närmare rädsla och den sorg som du tidigare känt.
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det är klart, du kan leva resten av livet med att undvika känslorna. Du kan titta åt ett annat håll och förneka det som finns inom dig. Jag vill dock be dig vara modig och inte stänga av dina känslor. Det brukar leda till att människor mår dåligt och känner allt mindre livsglädje. Om du skulle gå den vägen – hur kommer ditt liv då se ut om tio år? Försök att tänka dig in den situationen. Vad ser du i bilden? Vad ser du i bilden om du i stället väljer att träffa mannen?
Du undrar också om du ska berätta för barnen först. Jag funderar över vad som får dig att känna att du måste det. Om du inleder en relation måste du självklart berätta för dina barn förr eller senare, men det här är en man som du inte vet hur du kommer känna inför. Du vet inte heller hur dina barn reagerar. Jag tänker att ju tryggare du är i ditt beslut, desto tryggare kommer dina barn bli. Just nu låter du rädd inför att släppa in en kärlek av samma kön och det kommer bli en process för dig att komma över den rädslan. Processen behöver dock vara din och inte påverkas av barnens acceptans eller möjligtvis upprördhet.
Annons
Jag tycker att du ska bestämma träff med mannen och känna efter hur det känns. Det är bara en dejt och varken du eller han förbinder sig till något genom det. Var modig! Livet blir tråkigt om vi låter våra rädslor styra våra beslut.