Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man vill sterilisera sig – kommer hans sexlust påverkas?
22 feb, 2023
En man som pratar med en läkare
De har fem barn i familjen och känner att de inte vill ha fler. Nu har mannen föreslagit att han kan genomgå en vasektomi och hans fru undrar om det kommer att påverka hans sexlust? Så här svarar experten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Jag äter p-piller sedan många år, men jag mår inte så bra på dessa och nu vill min man ta sitt ansvar för att det inte ska bli fler barn. Han har därför föreslagit att han ska sterilisera sig.
Han vill absolut inte ha fler barn och jag känner likadant. Han hade två söner när vi träffades och jag hade en dotter. Därefter har vi fått två barn tillsammans. Min man är säker på sin sak och det enda han ser som risk är om han är för ung; han har nyss fyllt 40 år. Jag är ändå lite kluven. Det skulle vara fantastiskt om ansvaret för preventivmetod inte låg på mig, men jag är orolig för att vårt samliv kommer påverkas.
Därför undrar jag; Påverkas lusten, sexförmågan och hans utlösning efter en sterilisering? Hur går det till; tas testiklarna bort som när vi kastrerade vår katt – vad händer då med hans pung, blir den tom? Och vart vänder man sig för sterilisering? /Bonusfamiljen
Allt du behöver veta om vilka preventivmedel som finnsBrand logo
Allt du behöver veta om vilka preventivmedel som finns

Relationsexpert Nina Ljungberg svarar: ”Det gäller att vara säker”
Kastrering och sterilisering är två olika saker. Båda ingreppen kan göras oavsett könstillhörighet och på både människa och djur. Vid kastrering tas äggstockar eller testiklar bort, vilket er katt har varit med om. Men vid sterilisering klipps sädesledaren av på mannen och på kvinnan blockeras äggledare.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Sterilisering av män/vasektomi räknas som ett enkelt ingrepp och sker under lokalbedövning. Snittet på sädesledaren förhindrar att spermier kan färdas vidare och blandas med utlösningen, men ingenting tas bort så pungen blir sig lik. De spermier som fortsättningsvis bildas kommer att tas upp av kroppen istället för i ejakulatet.
Att sterilisera sig påverkar varken sexlust, förmåga, känslighet eller utlösning på annat sätt än att vätskan inte längre innehåller några spermier som kan befrukta. Utlösningen kan minska en aning i mängd, men det är knappt märkbart.
Beträffande ålder kan din man sluta oroa sig. Åldersgräns för sterilisering är 25 år så där möter han inga hinder. Men det gäller ändå att vara säker på sin sak för när ingreppet väl är gjort är det svårt, och ibland omöjligt att ångra. Din man kan antingen vända sig till vårdcentral för remiss eller skriva egenremiss till kirurgi- eller urologimottagning. Tas remissen emot kommer han få samtala med flera professioner exempelvis kurator och läkare om vad ingreppet innebär, innan beslut om sterilisering fattas. Efter en sterilisering ska ett annat preventivmedel användas i tre månader. Därefter sker en kontroll av att sädesvätskan inte innehåller spermier och därefter har ni en mycket säker preventivmetod.