Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jobbet dödar min sexlust – finns ingen ork kvar efter arbetsdagen
13 mar, 2023
En kvinna som sitter i en säng
Hon har fått en minskad sexlust och känner ingen längtan som förr. Nu undrar hon om det finns någonting hon kan göra för att hitta lusten igen? Så här svarar relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Jag har ofta fått höra att jag är lite mer sex-intresserad än de flesta kvinnor. Men nu har det svängt och jag vill hellre sova än ligga.
Jag är fullt frisk, inte deprimerad och vi har inga aktuella problem i relationen. Jag älskar min partner och blir inte pressad att ha sex, även om vi båda kan sakna samlivet vi en gång hade. Vi har försökt ha sex för att komma igång på nytt och jag trodde det skulle ge mersmak, men det blev inte bra. Kroppen ger ingen respons och jag känner inte det där pirret eller längtan som jag hade förut. Jag orkar helt enkelt inte! Jag jobbar nog för mycket och sover för lite. Finns det något jag kan göra åt min olust?
/Trötter
Trött när du vaknar trots tillräckligt med sömn? 6 vanliga orsakerBrand logo
Trött när du vaknar trots tillräckligt med sömn? 6 vanliga orsaker

Relationsexpert Nina Ljungberg svarar: ”Det handlar snarare om sömnbrist”
Det låter inte som ditt problem egentligen handlar om olust utan snarare om sömnbrist. Du är helt enkelt för trött för sex. Sömn är viktigt i många aspekter; det ger återhämtning, ny kraft och hormoner bildas. Går du med en sömnskuld kan lusten sättas på vänt.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Är dessutom arbetssituationen belastande är det ytterligare en riskfaktor, eftersom stress minskar lusten att ha sex. Att i sådana lägen försöka tvinga fram ett samliv kommer inte ge önskat resultat. Men vill du att lusten och intresset för sex ska återvända behöver du allra först prioritera återhämtning genom att få sova. Kanske behöver du även se över din arbetssituation så att du får den balans mellan jobb och fritid som du vill ha. När du känner dig lugn och utvilad ska du se att det börjar pirra i kroppen och känslorna vaknar på nytt. Fram till dess; håll kommunikationen levande mellan dig och din partner, skapa fysisk och psykisk närhet till varandra, även om ni inte har sex och visa mycket uppskattning för varandra.