Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag älskar min man men är väldigt attraherad av en kollega!”
03 feb, 2023
Två kollegor som flirtar med varandra
Hon är lyckligt gift och älskar sin man väldigt mycket. Men nu har hon fått en ny kollega på jobbet som gör henne rejält knäsvag. Kollegan flirtar med henne och ger henne komplimanger. Nu undrar hon vad hon ska göra? Relationsexperten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Jag har en flirt på jobbet. Kan man attraheras av en annan man fast man älskar sin make? Jag tror det är vad som hänt mig. Jag är gift med världens finaste man, jag älskar honom av hela mitt hjärta och är så nöjd med att vi har varandra.
Men det har börjat en ny kollega på jobbet. Han är flirtig, snygg, maskulin och jag blir exalterad bara han ser på mig. Han klär av mig med blicken, han ger mig komplimanger och jag blir alldeles knäsvag i hans närhet. Jag skäms över det jag känner men jag blir rent ut sagt pilsk. Vad ska jag göra?/ Nytänd
5 tecken på att din partner är mikro-otrogenBrand logo
5 tecken på att din partner är mikro-otrogen

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Det är skillnad på att känna och agera”
Sluta skämmas, du är ju bara en människa med känslor och reaktioner och då är det normalt att känna som du gör när det dyker upp en ny spännande, fräsch person som ser och bekräftar dig. Flirt kan skapa fantasier och amorösa tankar triggar lust – så är det bara och då är det är naturligt att känna attraktion till andra även om man är lycklig i sitt förhållande och kär i sin partner.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Att känna är en sak, vad du sedan gör med känslorna är något annat. Hur du väljer att gå vidare är därför ett ansvar som ligger på dig. För även om den impulsiva tanken kan vara att du vill ha ohämmad sex med din kollega, och att den sexuella spänningen mellan er gör det lättare att gå till jobbet, kan det leda till jobbiga konsekvenser om du låter fantasierna övergå i handling.
Har du och maken en överenskommelse om trohet i er relation kan en sexuell förbindelse utanför äktenskapet innebära att du sårar din make och att tilliten skadas. För även om det inte avslöjas är risken stor att otroheten ändå kommer påverka kontakten mellan er på ett negativt sätt, eftersom du själv kommer vara medveten om vad du gjort. Är det en risk du är villig att ta? Ett annat alternativ kan vara att du tar hand om de nyväckta erotiska känslorna som din hemliga sexfantasi… och lever ut dina lustar med din man. Ett oskyldigt och spännande resultat av att du fått en sexig kollega. Ta dig tid att utforska dina känslor en stund. Hur vill du hantera det som pågår? Är ditt intresse för kollegan ”nyhetens behag" och övergående eller är det startskottet på känslor som kan utvecklas till mer – vad tror du själv?
Annons