Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Kan man ha sex fast man har herpes i underlivet?
28 mar, 2023
En kvinna och en man som kysser varandra
Hon drabbades som tonåring av herpes i underlivet och har sedan dess haft återkommande utbrott med blåsor. Nu har hon inlett en ny relation och undrar om hon måste berätta att hon har herpes? Så här svarar experten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Kan man ha sex fast man har herpes? Jag fick herpes i underlivet som tonåring och mina utbrott kom ofta i samband med mens, så det blev naturligt att undvika sex vid herpes under hela mitt äktenskap.
10 frågor om sex som alla undrar överBrand logo
10 frågor om sex som alla undrar över
Nu har jag inte längre mens men får fortfarande utbrott av herpes. Skillnaden är att jag har sexlust trots herpes och jag använder ofta en sexleksak. Jag har även inlett en ny relation, men måste jag berätta att jag har herpes? Skyddar kondom mot ­smitta?
/Blåsan

Relationsexpert Nina Ljungberg svarar: ”Relationer mår bra av ärlighet”
Herpes är ett vanligt förekommande virus som ger blåsor och finns i två varianter; på mun och /eller kön. Det är ett väldigt ”trofast” virus; för har man en gång fått herpes finns det kvar i kroppen resten av livet och blossar upp mer eller mindre ofta.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Precis som du beskriver är det vanligt att herpes sammanträffar med mens eller när immunförsvaret och kroppen är nedsatt på något annat vis; exempelvis vid infektion, stress och trötthet.
Herpes ingår inte i smittskyddslagens anmälningspliktiga sjukdomar, men även om det inte är lagstadgat skulle jag rekommendera att du berättar för din partner om din herpes. Relationer mår bra av ärlighet och det blir mer avslappnat om du inte behöver tänka på bortförklaringar vid herpesutbrott. Under de symptomfria perioderna finns inget hinder för sex men det luriga är att virus kan överföras innan blåsor syns.
Däremot är smittorisken som störst när blåsor och sår syns så kontakt med slemhinnor bör undvikas tills allt är läkt – cirka en vecka. Sår och blåsor upplevs ofta smärtsamt, men har du inte dessa besvär kan ni ha sex även under herpesutbrott – men ha sex i vidare bemärkelse än samlag. Var kreativa och hitta former av sex där kontakt med blåsor inte sker; exempelvis genom smeksex, gemensam onani, du kan också ge oralsex om dina blåsor endast är genitalt. Kondom skyddar så länge blåsor/sår täcks.
Annons
Är herpesutbrottet på penis finns ett stort urval av kondomer. Sitter herpessmittan i vagina kan en femidom/ kondom för slida skydda vid samlag eller slicklapp om du vill ta emot oralsex. Men eftersom genital herpes ofta är utspritt på flera ställen i underlivet finns liten risk att något område inte täcks av skyddet. Var alltid noga med hygien och tvätta händer. Det finns inga hinder för att använda sexleksak men dela den inte med varandra och rengör noga efter användning med mild tvål eller specialanpassat rengöringsmedel. Har apparaten en fallosliknande form kan kondom användas även här.