Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Sexet är skönt – men jag får aldrig orgasm!
08 apr, 2023
Par ligger i sängen och håller varandras händer
Oavsett hur skönt det är vid samlag så får läsaren "Stella" inte orgasm. Hon undrar hur hon ska gå tillväga. Nina Ljungberg, vår expert på sex- och samlevnad, ger råd.
Annons
Fråga: Hjälp, jag får inte orgasm vid samlag. Jag tycker det är skönt, men det spelar ingen roll hur upphetsad jag är eller hur mycket jag kniper – jag får aldrig orgasm av samlag, det är som att jag inte har någon känsel i slidan. Däremot kommer jag vid oralsex, petting eller onani. Är det något fel på mig?
/Stella

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Själva nyckeln till orgasm är klitoris”
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Vad som ger orgasm är individuellt men det är inga fel på dig och du delar din upplevelse med många kvinnor. För även om slidan har en viktig roll vid vaginala samlag krävs det ofta mer för att ge orgasm.
Slidan är känslig för beröring vid slidmynningen, klitoris har skänklar som går på varsin sida om slidöppningen samt är erogen vid ett område ca 4–5 centimeter in på främre slidväggen; det som tidigare kallades för g-punkten och numera CUV-komplexet. Där möts nervtrådar från klitoris, urinrör och vaginan och hos vissa kvinnor kan hårt tryck leda till orgasm – andra märker inte några sensationer. Men själva nyckeln till orgasm är klitoris. Klitoris enda funktion är att skänka sexuell njutning och tillfredställelse så varför inte ta tillvara på det.
Annons
Och knepet för att få orgasm med din partner inuti dig är att klitoris stimuleras samtidigt som ni har samlag. Stimulansen kan exempelvis ske gnuggandes mot partners kropp, med fingrar, eller med hjälp av en sexleksak. Huvudsaken är att klitoris blir berörd.