Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hjälp, jag får sprickor och blåsor i underlivet efter sex
24 apr, 2023
Kvinna håller för fiffi
Läsaren är tok-förälskad och kan inte få nog av sin kille. Men efter sex gör det ont och hon får blåsor och sår som smärtar. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Jag har nyligen träffat en kille och jag är sådär tok-förälskad som jag aldrig trodde att jag någonsin skulle bli igen. Vi kan inte få nog av varandra och när vi ses har vi mycket sex. Tyvärr får jag ont efteråt och nu senast fick jag även blåsor och sår i ”Fiffi”.
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?Brand logo
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?
Besvären kommer direkt, faktiskt så snabbt att min älskare knappt hinner gå ut genom dörren. Kan jag ha drabbats av en könssjukdom? Jag känner mig frisk för övrigt och tror inte att han skulle vara så taskig att han hade sex med mig utan att berätta om han vore smittad.
/Förälskad men sårig
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Då kan ni njuta av varandra utan risk”
Om du har haft oskyddat sex och upplever besvär eller misstänker könssjukdom är det alltid viktigt att uppsöka en gynekolog.
Annons
Vanligtvis har veneriska sjukdomar inkubationstid och besvär uppstår inte så snabbt som du beskriver. Så å ena sidan, och med tanke på det, skulle orsaken kunna vara att det gått så hett till i sängkammaren att det lett till skav, sprickor och sår i dina slemhinnor. Men å andra sidan innebär oskyddad sex risk för venerisk smitta. Oskyddad sex är alltså samlag eller munsex där varken kondom, femidom eller slicklapp har använts.
Könssjukdomar är nämligen luriga; vissa ger symtom och andra inte – vilket också innebär att den som bär på en smitta kan gå länge utan att själv veta om att vara bärare på en könssjukdom och utan att ha några egna besvär. Det är sällan som veneriska smittor sprids medvetet eller av elakhet, utan snarare av oförstående om att själv vara smittad och utan tanke på att smittorisk finns.
Den vanliga virusinfektionen genital herpes smittar vid sexuell kontakt och ger just de symtom som du beskriver med smärta och blåsor som spricker och blir sår. Herpes kan ligga latent i kroppen och blossa upp när man minst anar det. Det finns tyvärr inget botmedel mot herpes men det finns lindrande medicin.
Annons
Det enda sättet som du kan få ett säkert svar om varför du får ont är att du/ni testar er och därefter avvaktar med sex alternativt använder skydd tills ni fått svar. Behövs behandling är det bättre ju förr det sätts in. Efter att ni båda har testat er och har blivit friskförklarade kan ni njuta av varandra utan risk för smittor, så länge ni bara har sex med varandra. Men ha gärna extra glidmedel tillhands för att skydda sköra slemhinnor.