Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag tål inte ljudet av när andra äter och smaskar!
21 feb, 2024
Irriterad kvinna sitter vid middagsbord och håller för öronen
"Linn" tål inte ljudet av när andra äter och smaskar. Hon har börjat undvika att äta med jobbarkompisarna och skäms för sitt problem. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd och berättar om vad misofoni är.
Annons
Fråga: Jag har blivit överkänslig mot ljud. Jag vet att jag i stressiga perioder har svårt för ljud, som hög musik eller höga röster. Men nu har det gått så långt att jag inte tål ljudet av när andra äter. Jag får olustkänslor när jag äter middag med min familj och att äta med kollegor på jobbet har jag börjat undvika. Det blir värre och värre och jag tycker såklart det är ett pinsamt problem, men lider faktiskt ordentligt av detta. Varför har det blivit så här? Hur blir jag av med mina olustkänslor som smaskandet ger? /Linn
Högkänslig? Så mår du bäst på jobbet – du har många unika fördelarBrand logo
Högkänslig? Så mår du bäst på jobbet – du har många unika fördelar

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Måste utsätta dig för ljuden"
Det finns ett tillstånd som heter misofoni, som innebär en överkänslighet för ljud. Det kan börja i mild form med svårighet för vissa ljud, men kan utvecklas till att obehaget ökar och att fler ljud blir outhärdliga. Då är det vanligt att börja undvika saker, precis som du skriver om fallet med kollegerna. Jag förstår att det har blivit ett sätt att hantera situationen och att du då kan känna att du slipper må dåligt i stunden. Du tror kanske att det minskar din ångest?
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Det är en kortsiktig lösning och tyvärr tror jag att det kommer göra att obehaget ökar. Ju mer du väljer bort tillfällen desto troligare är det att du kommer bli mer störd av ljud du möter.
Risken finns också att det kommer andra negativa aspekter när du väljer bort sociala tillfällen som att äta lunch med dina kollegor. Du går då miste om att vara med i ett sammanhang, vilket för de flesta är viktigt för att på sikt må bra. Om du inte förklarar situationen för kollegerna kan de också tro att du väljer bort det gemensamma av andra orsaker.
Om problemet inte ska växa tror jag att du behöver göra tvärtom och utsätta dig för de jobbiga ljuden. Du kan likna detta vid en fobi. Om du i stället hade en spindelfobi tror jag att du skulle hålla med om att det enda sättet att bli av med ångesten är att exponera sig för den. Jag tänker att det inte är annorlunda i denna situation.
Annons
Ett sätt att exponera sig för ljuden skulle kunna vara att spela in smaskljud och att lyssna på dem om och om igen. Det handlar också om att vara vid tillfällen där det smaskas mycket, som i lunchrummet på jobbet.
Det finns även en annan aspekt i detta. Du skriver att obehaget blir värre när du är stressad. Att bli överkänslig för ljud kan även ingå som ett symptom vid utmattning. Om du även har andra tecken på utmattning bör du fundera över hur du kan få mer vila och en bättre balans i livet. Men för det vill jag inte att du undviker ljuden.
Foto: TT/Shutterstock