Han har varit otrogen under hela vårt 30 år långa förhållande
Fråga: Vi är ett par som är 82 och 85 år gamla och som nu fått relationsproblem. Vi träffades för 33 år sedan och jag kände genast att jag träffat min själsfrände. Allt har löpt på normalt men det har varit lite upp och ner emellanåt för han har inte alltid hållit sig ”på mattan”. Han har varit notoriskt otrogen i 30 av 33 år. Nu senast var sista droppen för mig. Han är så otroligt bra på att manipulera mig och få mig att tro på vad han säger, så till sist faller jag till föga.
Får erotisk massage av andra
Nu det sista är att han har börjat jaga thailändskor på olika massageinstitut för att som han säger få ”erotisk massage”. Vi har inte haft någon sexuell närhet på flera år, så jag kan förstå hans behov, men han har heller inte visat mig att han vill ha någon sexuell kontakt med mig.
Vi har gått hos två terapeuter utan resultat. Jag har också kontaktat hans två barn som har gett honom ”världens utskällning” och dessutom gett honom ultimatumet att om det händer igen så tar de sin hand ifrån honom. Men nu har det ändå hänt igen!
Ska jag lämna honom?
Snälla, kan du hjälpa mig för jag är så villrådig och vet inte vad jag ska göra. Han är omtyckt av våra vänner, barn och barnbarn, men de vet ju inte om hans negativa sida och jag har ingen att anförtro mig till.
Vilket av de här alternativen är bäst, eller har du andra råd? Antingen kastar jag ut honom och riskerar våra vänners, barns och barnbarns vänskap. Eller så försöker jag glömma och förlåta och låtsas att allt är som vanligt och själv vara den misstänksamma och svartsjuka sambon.
/Rådlös
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Vad du ska göra är bara upp till dig"
Tack för ditt brev! Jag tycker nog att du har fått en liten snedvriden bild av vad normalt är. Du skriver att ert förhållande har varit normalt men lite upp och ner, samtidigt berättar du att din man har varit notoriskt otrogen under 30 av 33 år. Det tycker jag är allt annat än normalt.
Jag kan dock förstå att han har varit manipulativ och fått dig att ”köpa” hans otrohetsaffärer och stanna hos honom trots din vetskap om hur han agerar.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Varför var just detta droppen?
Det jag undrar över är vad som nu fått dig att till sist reagera och tycka att detta var droppen? Vad är skillnaden nu mot alla de andra gångerna? Jag tänker att du måste ha mått väldigt dåligt under alla dessa år, känt dig ledsen och kränkt gång på gång. Jag tycker det är ett under att du stannat så länge som du gjort.
Jag undrar också varför du tror att era barn, barnbarn och vänner skulle ställa sig på hans sida om du sparkade ut honom? Du har redan berättat för hans barn som tydligt sade ifrån till honom. Detta visar att de inte tycker att hans beteende är acceptabelt. Jag tänker också att det faktiskt står dig fritt att berätta om orsaken till skilsmässan för dem du vill ska veta. Jag tror att de allra flesta skulle ställa sig på ”din sida”.
Jag tänker också att de två alternativ du visar på är de två rimligaste. Antingen stanna eller välja att avsluta. Vad du ska göra är bara upp till dig att besluta om.
Du har låtsats som ingenting under 30 år. Känner du att du vill fortsätta att göra det? Eller tror du att du skulle må bättre av att säga stopp för hans otrohet, lämna och välja att leva själv.
Du måste fundera ordentligt på dessa två frågor och ta gärna hjälp av och prata med någon vän som du har förtroende för. Ofta är det lättare när man formulerar sitt problem med ord och bollar det med någon.
Jag tycker att du ska stå upp för dig själv och göra det som du mår bäst av. Tänk på dig själv och ditt eget välmående i första hand.
Kram Maria