Barnens pappa lämnade mig med tre barn – på sms
Fråga: Hur ska jag klara mig igenom det värsta som har hänt mig någonsin? Jag är en tjej på snart 35 med tre barn mellan 3 och 7 år som plötsligt blivit lämnad av min man. Vi har varit ett par i tio år och jag tyckte att vi hade det bra. Visst var det tufft med tre små barn men vi stretade på och levde ett bra liv. Min man tjänar bra så han drog in vad vi behövde och jag jobbade deltid och tog det mesta med barnen. Jag längtade efter att barnen skulle bli äldre så att min man och jag fick mer tid för oss själva. Men så plötsligt en dag är han bara borta!
Bokstavligen! Den fege idi…. sade att han skulle gå ut och handla något och sedan kom han inte tillbaka. Jag hann bli orolig och undrade vart han tagit vägen innan jag fick ett sms. I det stod att han ville skiljas, att han träffat en annan och att han flyttat till henne nu.
Jag upptäckte sedan att han tagit nästan alla sina kläder och personliga saker utan att jag märkt det. Detta hände runt denna lucia och där stod jag med alla barn som undrade var pappa var, allt som skulle ordnas och utan särskilt mycket pengar. Jag blev som förlamad inom mig men handlade som en robot och fixade allt som behövdes. Jag kunde inte ens gråta.
Min familj slöt upp kring mig och vi firade julen hos mina föräldrar. Nu börjar det som hänt komma ikapp mig och jag är ömsom arg på min man och ömsom helt förtvivlad. Hur ska jag klara mig? Hur ska det bli för barnen? Han verkar helt ointresserad av dem och har inte ringt eller kommit hem till dem en enda gång. De är ledsna och förstår inte alls var pappa är. Jag ljuger och säger att han jobbar. Vad ska jag göra? Var ska jag börja? Hur ska jag orka?
/”Lämnad”
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ni har en massa praktiska saker ni behöver lösa"
Oj, jag måste säga att det var det mest förfärliga sätt att bli lämnad på. Din man bokstavligen bara vandrade ut genom dörren utan att säga någonting. Jag förstår verkligen att hela ditt liv vänts upp och ner. Det är inte konstigt alls att du känner alla dessa känslor och att du varken vet ut eller in. Det kommer säkert att ta ett tag för dig att landa i det här.
Det är ett under att du lyckades fixa allting inför julen även om du hade din familj som stöd. Men ibland får vi oanade krafter när vi som mest behöver dem.
Det är förstås inte så lätt att veta i vilken ände man ska börja när det blivit så här, men jag tänker ändå att det ända rätta att kontakta din man och kräva att ni träffas och pratar. Ni har en massa praktiska saker ni behöver lösa med ert hem, ekonomi och inte minst barnen och deras umgänge med pappan. Jag hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och inser att han inte kan fortsätta att strunta i dem. Även om han valt att lämna dem så får vi hoppas att han inte också väljer bort sina barn. Men om man vill vara elak så kan man säga att din man inte låter speciellt förnuftig och klok som lämnar er på det här viset.
Jag skulle råda dig att ta hjälp av familjerådgivningen och/eller familjerätten. På familjerådgivningen kan man, mot en viss kostnad, få samtal för att reda ut sin vuxenrelation och det finns i alla kommuner. Det är inte bara för att förbättra en dålig relation utan också för att skiljas på ett bra sätt. På familjerätten, som också finns i alla kommuner, kan man få samarbetssamtal för hjälp med hur man löser och organiserar sitt samarbete kring barnen. Dessa samtal är kostnadsfria. Kanske vore det också bra för dig att ta kontakt med en skilsmässoadvokat för att se till dina rättigheter i en skilsmässa, bland annat de ekonomiska.
Ett sista råd är också att du hittar någon för egen del att prata med om allt som händer. Det kan vara en väninna som är bra på att lyssna, en kurator eller någon annan. Ta också emot allt stöd du kan från din familj. Jag hoppas att du snart känner stabilare mark under dina fötter. Lycka till.