Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo lämnade mig utan förklaring – och flydde landet
09 feb, 2023
En kvinna som läser ett brev
”Annas” sambo valde att flytta ut och deras kärleksrelation avslutades hastigt - han lämnade bara en lapp på bordet och försvann. Han har också blockerat henne från alla tänkbara kontaktvägar. ”Anna” skäms över situationen och frågar nu relationsexperten Nina Ljungberg hur hon ska göra för att gå vidare?
Annons
Fråga: Min sambo sedan åtta månader har lämnat mig. Han packade ihop sina pinaler, la en lapp på bordet där han skrev att det var slut mellan oss och att jag inte fick höra av mig. Sedan lämnade han landet. Han smög iväg som en tjuv om natten och blockerade mig från alla tänkbara kontaktvägar.
Jag fick ingen chans att ta farväl eller veta vad som blev fel mellan oss. Jag trodde att vi hade det bra. Nu har jag inte berättat för någon om vad som har hänt för jag skäms, jag låtsas att allt är som vanligt och undviker mina vänner för att inte avslöja att han har dumpat mig. Mina vänner varnade nämligen mig för honom och jag känner mig så skyldig att jag inte lyssnade på dem. Ensamheten är hemsk, jag önskar att någon kunde bry sig om mig och jag vet inte varken vad jag ska ta mig till eller hur jag någonsin ska våga gå in i en ny relation igen. /"Anna"
Kändisar som blivit brutalt dumpade av andra kändisarBrand logo
Kändisar som blivit brutalt dumpade av andra kändisar

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Du har ingen anledning att skämmas”
Att utsätta den man levt tillsammans med för uppbrott utan förklaring är ett respektlöst sätt att avsluta en relation på. Det gör ont för den som står ensam kvar utan chans att få svar på sina frågor. Det kan också vara svårare att acceptera att förhållandet är över när det inte blir ett avslutande samtal.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Men du har ingen anledning att skämmas eller känna skuld. Det är inte du som har agerat fel. Du följde dina känslor, du trodde på kärleken och det var din tidigare sambo som inte kunde bete sig.
Och du behöver inte vara ensam, men för att få det stöd du behöver måste du bryta tystnaden och berätta för dina vänner vad som har hänt. Våga öppna upp, gråt, sörj och sätt ord på dina känslor. Känns det svårt att prata om allt – prova att skriva av dig vissa tankar. När du rensat ut din värsta förtvivlan kan du övergå till att hitta din strategi för att komma vidare. Exempelvis kan fasta rutiner underlätta vardagen, härma det du gjorde när du mådde bra, motionera bort ångest och undvik att fastna i tankar på hur livet kunde vara.
Du kan också ta hjälp av en professionell samtalskontakt som kan guida dig vidare i tillit och att våga gå in i en ny relation igen. Men innan du blir redo för ett nytt kärleksförhållande behöver du ta hand om dina egna behov och se till att du får det du behöver för att må bra.
Annons