Min partner har en affär med min gode man – vad ska jag göra?
Fråga: Jag är i en väldigt konstig situation och skulle behöva hjälp av någon utomstående. Så här ligger det till i mitt liv just nu. Jag är ihop med en man som jag verkligen älskar av hela mitt hjärta. Nu är det så att jag upptäckt att han är otrogen mot mig med min gode man. Denna dam är gift och bor med sin man. Jag vet att detta är sant eftersom jag har spelat in alltihop på min telefon. Med hjälp av det vill jag få bort min gode man från mitt liv.
Därför skulle jag verkligen behöva lite råd och hjälp hur jag ska bära mig åt. Just nu litar jag verkligen inte på min gode man. Jag känner mig utnyttjad och sårad av dem båda två. Jag och mannen jag älskar var intima och låg med varandra på måndagen och sedan hände det här dagen efter på tisdagen. Nu undrar jag vad jag ska ta mig till? Jag önskar svar så fort som möjligt. Du tror kanske inte på det här men det händer verkligen och är en alldeles sann berättelse.
/”E-L”
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Stå på dig och låt dig inte utnyttjas"
Jo, jag tror absolut på dig och jag förstår att du har tappat allt förtroende för både din gode man och den du älskar. Det den gode mannen gör är absolut förkastligt ur hennes professionella roll. Hon ska naturligtvis förhålla sig korrekt i sin roll som gode man och det är viktigt att du som hennes huvudman ska kunna lita på henne. Det förtroendet har hon verkligen förbrukat nu.
Jag tycker att du absolut ska kontakta överförmyndaren i din kommun, som är de som ansvarar för gode männen. Du bör berätta för dem precis hur det ligger till och att du upptäckt att din gode man har sex med din älskade. Nu vet jag inte om din inspelning av dem är i form av film eller ljud, men du ska veta att det kan vara ett brott att filma någon i en privat situation. Så mitt råd till dig är att absolut inte sprida filmen på sociala medier.
Jag tror att det bästa för dig är om du kan få hjälp av någon annan i din omgivning som du litar på och som kan hjälpa dig i din kontakt med överförmyndaren. Finns det någon nära vän, släkting eller annan som du kan vända dig till? Eller kanske någon annan person inom hälsovården eller socialtjänsten som du känner till? För det är en svår och jobbig situation du hamnat i och du kan behöva hjälp med att få din gode man utbytt.
Var också beredd på att när du kontaktar överförmyndaren så kan de komma att berätta det du sagt till din gode man, som alltså kommer att få höra om ditt klagomål. Så var beredd på att bemöta henne i det. Sedan tänker jag också på din relation till mannen du älskar. Du har ju blivit sviken av honom också. Du skriver inte så mycket om vad den upptäckten har betytt för dig. Tydligen älskar du honom mycket men jag tror att ni behöver prata med varandra om det som hänt och vad det innebär för ert förhållande. Har det hänt förut att han har varit otrogen? Även om du älskar honom väldigt mycket så tycker jag inte att du ska låta dig behandlas hur som helst av honom. Du är värd att bli behandlad med respekt av honom och känna att du kan lita på honom. Ett förhållande ska grundas på ömsesidig kärlek, respekt och tillit. Så stå på dig och låt dig inte utnyttjas. Jag hoppas du får hjälp i den här jobbiga situationen.