Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min man är elak mot mig framför andra
05 maj, 2023
En man skäller på sin tjej
Maken är elak mot henne när de umgås med andra och klankar ner på henne tills hon gråter. Nu vänder hon sig till relationsexperten Nina Ljungberg för råd.
Annons
Fråga: Min man är dum mot mig när vi umgås med andra. Vi brukar regelbundet träffa några goda vänner och det har alltid tidigare varit trevliga sammankomster. Men på senare tid använder min man dessa tillfällen för att hacka, klaga och klanka ner på mig tills jag gråter. När jag blir ledsen påstår han att ”jag inte tål skämt” och att det är jag som överreagerar. Hemma törs han varken ge mig kritik eller säga sin åsikt. Ska jag behöva finna mig i att bli behandlad så här eller hur kommer jag ur det?/”Hånad”.
10 tecken på att du lever i en destruktiv relationBrand logo
10 tecken på att du lever i en destruktiv relation

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Var tydlig med att ni pratar vidare”
Ett bemötande som får dig att må dåligt är inget du ska finna dig i. Giftiga beteenden inför publik och kritik förklätt till skämt är hemskt för den som utsätts, obekvämt för de som bevittnar och fegt av den som ”gör sig rolig” på någon annans bekostnad. Inte skojigt alls – bara respektlöst.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Ibland handlar sådana känslomässiga läckage om en person med attitydproblem som är otränad i att bete sig eller har fastnat i en dålig jargong. Men eftersom det är något som uppstått på senare tid kan det finnas risk att din man bär på något missnöje som han inte vågar säga rent ut. I stället för att ta en konstruktiv diskussion kommer det ut som pikar i skydd av andra. Men det kommer aldrig leda till något bra eller till en förändring. En fråga som uppstår av din fråga är hur era vänner reagerar. Kan du be någon av dem om stöttning med att stoppa makens påhopp så fort han går igång? Ofta underlättar det om någon annan vågar gripa in och markera gränser. Därefter kan du lugnt och sansat ta maken åt sidan och be honom sluta pika dig, förklara att det inte är ok och var tydlig med att ni pratar vidare om det som hänt när ni är hemma.
Annons
Mer diskussion behövs inte där och då. Följ sedan upp samtalet hemma i lugn och ro. Prata om hur du upplever hans jargong och om det är något i er relation som behöver uppdateras eller förändras. Fungerar inte samtal på tu man hand – gå i parterapi. Leder det inte till förändring – skilj er.