Jag är livrädd för min sambo – hur lämnar jag honom?
Fråga: Jag behöver hjälp för att lämna min sambo. Vi träffades för några år sedan och jag blev väldigt förälskad. Innan det hade jag levt ensam i flera år. Jag är en kvinna på snart 60 år som har vuxna barn och barnbarn. Den här mannen flyttade hem till mig i min bostadsrättslägenhet och det tog inte så lång tid förrän han började behandla mig illa. Till en början var det med ord och han krävde att jag skulle passa upp på honom. Han tryckte ner mig, kallade mig fula ord och sade att jag var värdelös och att jag skulle vara glad att någon ville ha mig. Till en början ursäktade jag honom för att han var trött, deprimerad med mera. Men han bättrar sig aldrig och nu har jag insett att han aldrig kommer att ändra sig.
Tyvärr har han även övergått till mer fysiska trakasserier. Han kan putta in mig i väggen, slå till mig på armarna med knytnäven, och en gång slängde han ner mig på golvet. Han är ganska stor och jag är liten och späd. Detta gör att jag verkligen är rädd för honom för jag vet inte vad han kan ta sig till härnäst. Jag har aldrig vågat eller velat berätta för någon hur han är emot mig för jag skäms så för att jag hamnat i detta. Jag tycker att jag egentligen är en självständig och stark kvinna. Så hur har jag hamnat i detta? När mina barn och barnbarn är här så är han alltid snäll så jag tror inte att någon av mina barn förstår hur jag har det. Nu känner jag att detta måste få ett slut innan det eskalerar ännu mer. Tänk om han en dag slår ihjäl mig. Det har ju hänt andra kvinnor. Hoppas du inte tycker att jag överdriver och att du kan ge mig lite tips på hur jag ska göra. /Livrädd
Hit kan du vända dig för att få hjälp
• De flesta kommuner har en kvinnojour. Här finns stöd och hjälp.
• Kvinnofridslinjen är öppen dygnet runt. Samtalet syns inte på telefonräkningen, 020-50 50 50.
• Brottsofferjouren, 116 006, kan hjälpa utsatta vidare.
• Change Collective, 010-160 27 27, kan också ge stöd och råd.
• Ytterst är kommunen ansvarig, och socialtjänsten är skyldig att ge råd kring hur den som är utsatt för våld går vidare.
• Även vårdcentralen kan ge råd, vård och stöd.
• I akuta fall, ring 112.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Den här typen av män kan bli mycket farliga"
Självklart tycker jag inte att du överdriver. Tvärtom tycker jag att det är jättebra att du vill göra någonting åt din situation och skriver för att få råd. Det sätt som din sambo behandlar dig på är fullständigt oacceptabelt och måste få ett slut omedelbart. Det han gör är inte okej på något sätt utan direkt brottsligt. Du har helt rätt i att det kan sluta mycket illa då våldet han utsätter dig för tycks eskalera. Tyvärr ser vi allt för ofta hur kvinnor i den här typen av relationer till sist råkar väldigt illa ut.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag förstår att du är rädd och det är med rätta. Den här typen av män kan bli mycket farliga och särskilt när kvinnan försöker lämna. Därför tycker jag att du ska söka stöd och hjälp från din omgivning och se till att göra upp en ordentlig plan för hur du ska lämna. Jag tycker att du ska berätta för dina barn hur det ligger till och även för någon nära väninna om du har någon sådan.
Men jag tror också att du behöver stöd från personer med erfarenhet av våld i nära relationer. Kolla upp vad som finns i din kommun och kontakta dem. Det finns också olika kvinnojourer du kan vända dig till för råd och stöd. Det finns även en kvinnofridslinje som är öppen dygnet runt och som du kan ringa till. De kan råda dig till vad du kan göra och vart du kan vända dig vidare. Att ringa dit är gratis och det syns inte på telefonräkningen att man ringt dit, numret är 020-50 50 50.
Eftersom ni bor i en bostadsrätt som du ägde innan han flyttade in så har han ingen rätt till den och du kan be honom flytta och även byta lås så han inte kan komma in. Men du ska inte vara ensam med honom när du gör slut och ber honom flytta. Antingen ska du ha någon med dig eller så får du ta det per telefon när du är i säkerhet hos någon annan. Du har tagit ett stort steg bara genom att erkänna hur din situation är och att du måste förändra den. Det är starkt och modigt gjort. Nu måste du börja agera också så att du kommer ifrån den här mannen som gör dig illa. Du är värd någonting bättre. Stort lycka till!