Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min kille är väldigt svartsjuk – bör jag stanna i relationen?
14 feb, 2023
En kvinna som tittar på en man
Hon har den senaste tiden lagt märke till att hennes kille är svartsjuk, och nu är hon orolig för att detta ska bli värre om de flyttar ihop. Maria Jacquline Bratt, socionom och familjerättsexpert, ger sina bästa råd.
Annons
Fråga: Ska jag bli smickrad eller orolig? Jag är en tjej på 19 år som har blivit ihop med en kille som är 25 år. Han är jättesnygg och väldigt gullig och jag är väldigt kär i honom. Men det är en sak som skaver lite och som jag inte velat prata med någon annan om. Han är väldigt översvallande i sina kärleksförklaringar och vill att vi ska flytta ihop snart. Jag bor fortfarande hemma. Han har körkort och bil och kommer alltid och hämtar mig när jag varit någonstans.
Han ringer ofta och frågar vad jag gör, säger att han längtar efter mig och vill att jag ska komma hem. Häromdagen när jag gjort mig fin för att träffa mina tjejkompisar sa han att jag var fin, ja FÖR fin och att han var rädd att andra killar skulle kolla på mig. Han ville att jag skulle ta på mig något annat och då gjorde jag det. Jag blev lite smickrad men också lite orolig. Jag har ju läst om tjejer som blir kontrollerade i sina förhållanden och killar som är sjukligt svartsjuka. Tror du att min kille är en sådan? Hur ska jag tänka och göra? Jag vill absolut inte hamna i ett destruktivt förhållande. /Hjälp mig
Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Hur hanterar jag svartsjuka?

Maria Jacquline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag tycker det är väldigt bra att du tänker till kring detta och är observant. Du har helt rätt i att dessa tecken kan vara början på ett destruktivt förhållande. Men det behöver inte vara så. I början av ett förhållande kan man ofta vara lite svartsjuk och vilja höras ofta utan att det behöver vara något konstigt. Men med tiden så blir man tryggare och tilliten ökar och då ska ett sådant beteende minska. Men om det inte försvinner utan ökar så är det verkligen viktigt att vara på sin vakt.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
"Du har på dig precis vad du själv vill"
En sak som jag reagerar över är att han inte ville att du skulle vara för fin när du gick ut och att du då ändrade dig och bytte kläder. Det tycker jag absolut inte att du ska göra. I stället ska du säga ifrån tydligt och bestämt att du har på dig precis vad du själv vill. Om han inte kan ta det ska du bli allvarligt oroad. Vad tror du hade hänt om du stod på dig? Det viktiga är att inte ge vika för den typen av saker och göra om sig, eller anpassa sig. Då är man verkligen inne på en farlig väg.
En annan sak är att jag inte tycker att du ska flytta ihop med honom än. Det är bättre att vänta tills du känt honom längre, speciellt som du känner en osäkerhet nu. Jag tycker också att du ska prata med dina föräldrar eller någon vän om detta och be dem ”hålla ett öga” på dig och säga ifrån om de ser någonting. Tänk på att det är väldigt lätt att dras in i destruktivitet och inte alltid lätt att märka själv när det sker. Om du märker att det håller på att hända, så lämna genast och ta gärna också kontakt med en kvinnojour för hjälp.
Annons