Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Är min man och jag fantasilösa när det gäller sex?
12 aug, 2023
En man och en kvinna som ligger i en säng
Hon funderar på om hon och hennes man är tråkiga och fantasilösa när det gäller sex. Relationsexperten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Jag funderar ofta på om jag och min man är ”tråkiga eller normala” och jag har många gånger önskat att jag hade nåt att jämföra med. Tyvärr är mitt sociala sammanhang inte så öppet att frågor om sex skulle uppskattas – därför frågar jag här.
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?Brand logo
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?
Jag och min man pratar om att variera oss beträffande sexställningar, men vi återkommer alltid till den traditionella missionären. Vi båda tycker om den. Innebär det att vi är fantasilösa och finns det någon nackdel att alltid välja samma sexställning?
Sedan undrar jag hur ofta det är normalt att par har sex med varandra? Vi har sex en till två gånger per månad, är det normalt?
Min nästa fråga är hur långt ett samlag brukar vara. Jag har fått uppfattningen om att att andra kan ha sex i flera timmar. Men för oss är samlaget över på några minuter. Gör vi något fel? /Tre frågor i en
Annons
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Allt sex är inte samlag"
Hur ofta det är normalt att ha sex, vad man gör och hur länge, är vad som fungerar för er och att det är er ömsesidiga lust som styr det sexuella samspelet.
Eftersom du är nyfiken på statistik så är en fingervisning att det genomsnittliga samlaget sker 1–2 gånger per vecka. Observera att detta är ett medelvärde där alltifrån nyförälskade par, som är omättliga och ligger flera gånger om dagen, till relationer där sex är mer sporadiskt och utspritt över året.
Beträffande sexställningar är också nyfikenheten och utforskandet som störst i ”lära känna fasen”. Därefter hittar många par sin favoritställning och det finns inget som tyder på att det blir bättre sex för att man varierar sexställningar eller strävar efter akrobatisk sex – har man knäckt koden om vad som är skönt för båda vet man vad som ger sexuell njutning. Däremot kan nyfikenhet och att ibland våga testa nytt vara ett sätt att pigga upp samlivet och undvika att sex sker slentrianmässigt.
Annons
Att din upplevelse är att tiden för samlag är längre för andra än för er kan bero på att det ofta sker en sammanblandning av sex och samlag. Samlag är alltid sex men allt sex är inte samlag.
Att smeka, tända, vara hud mot hud, stimulera, förföra, massera, kyssa, hångla och kramas är sex som man kan ägna sig åt under många timmar. Däremot är samlag betydligt kortare än så och penetration sker vanligtvis någonstans mellan 30 sekunder till 6 minuter.