Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Båda vill ha sex – men hur gör vi för att våga ta initiativ?
30 jun, 2023
Man och kvinna ligger påklädda i sängen
Båda är introverta och ingen i paret tar initiativ till sex, trots att båda egentligen vill ha det. Relationsexperten Nina Ljungberg ger tips om vad de kan göra för att våga ta första steget.
Annons
Fråga: Jag och min man fann varandra enligt ”lika barn leka bäst”-principen. Vi är båda lugna, eftertänksamma och helt ointresserade av drama eller känsloutbrott i vår relation. Vi har en trygg, varm kontakt och förstår varandra.
Men det finns ett dilemma, vilket är att även om båda vill ha sex är det ingen av oss som tar initiativ. I efterhand kan det komma fram att båda egentligen ville, men ingen sade något utan väntade på att den andre skulle börja.
Min fråga är därför hur gör man när två introverta och försiktiga personer vill ha sex men inte vågar ta första steget?
Ingen av oss vill att samlivet ska dö ut för vi har bra sex bara vi kommer i gång. Men vägen dit är det värre med. /Vill men vågar inte

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Använd ett kodord"
Det du beskriver är att ni har det bra på många sätt men är lite för bekväma och saknar drivet för att det ska leda till sex. En bra början kan vara ett samtal om vilka signaler ni sänder ut när lusten pockar på så att den andre kan vara observant på detta.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Motståndet kan också vara att inte våga förmedla ”jag vill ha sex” med ord. I sådana lägen är det bra att komma fram till ett kodord för lust och sex, ett ord som är neutralt men inte går att missförstå.
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?Brand logo
Sexologen svarar: Vilka är de vanligaste sexproblemen hos par?
Ni kan också bestämma en särskild signal som visar ”Jag vill, vill du?”. Exempelvis kan det vara en nalle på kudden i sängen eller hänga upp ett hjärta på sovrumsdörren, när någon känner pirret i kroppen och vill bjuda in den andre.
Det finns ju även ett gammalt beprövat knep med att boka in sex i sin kalender. Däremot ska sex bara ske av lust och när lusten faller på vet man sällan i förväg. Men genom att öronmärka tid har ni i i alla fall skapat en chans att mötas, bara ni två.
Annons