Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur får jag bort den obehagliga doften från underlivet?
19 maj, 2023
Kvinna med klänning sitter på sängen och håller sig för underlivet
Läsaren upplever att hennes underliv luktar fisk och frågar relationsexperten Nina Ljungberg om vad det kan bero på. Dessutom undrar hon om det är vanligt att de inre blygdläpparna syns mellan de yttre.
Annons
Fråga: Hjälp, min vagina luktar fisk. Hur ska jag få bort denna obehagliga lukt och vad kan det bero på?
Jag har även en annan fråga. Jag har alltid haft komplex över mina blygdläppar och undrar hur vanligt det är att de inre blygdläpparna syns, alltså att de hänger fram mellan de yttre? Det gör nämligen mina. /Viva vagina

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Börjar det lukta fisk är det ett tecken på en obalans"
En frisk och välmående vagina är inte helt doftlös utan luktar lite lätt syrligt vilket är normalt. Men börjar det lukta fisk är det ett tecken på en obalans i den normala bakteriefloran/bakteriell vaginos. Inte en helt ovanlig efter exempelvis samlag, om bakterier från de bakre regionerna hamnat i vaginan, vid menstruation och inte minst om en tampong glömts av och befunnit sig för länge i slidan. Ibland går besvären över av sig själv, andra gånger krävs läkemedel för att återställa balansen och ta bort problemet.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Det du själv kan göra för att förebygga är att undvika överdrivet tvättande och aldrig tvätta i insidan av slidan, lufta underlivet och ha trosor i bomull, men även ha som regel att använda kondom med nya sexpartners.
Könsdoften och underlivshälsan kan också ändras av bakterier, svampinfektion, hormonell förändring och så vidare. I vissa lägen krävs antibiotikabehandling, i andra lägen är det just antibiotika eller annan medicin som orsakar problemet. Med andra ord behöver du kolla upp dina besvär för att få rätt behandling.
Eftersom kvinnokönet ligger dolt och inte är så enkel att jämföra med andras vaginor kan komplex uppstå helt i onödan. Det gäller framförallt blygdläppar. För det är faktiskt mer vanligt att de inre blygdläpparna syns mellan de yttre och cirka 60 procent av personer med vagina har inre blygdläppar som tittar fram. Hoppas denna info kan underlätta för dig att göra upp med dina komplex.
Annons