Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
När får jag tillbaka sexlusten efter förlossningen?
05 sep, 2023
Mor och far håller om varandra och sin bebis
Signaturen "Mamman" födde barn för sex veckor sedan och undrar när sexlusten egentligen ska komma tillbaka. Är det fel på mig? frågar hon relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Jag träffade min stora kärlek sent i livet och mot alla odds blev vi gravida. Nu har vi fått en underbar liten bebis på sex veckor, hon är stark och frisk och vi är överlyckliga.
Tyvärr är det på bekostnad av vårt sexliv. Eller rättare sagt, jag har helt tappat intresset för sex. Min kropp är avstängd och jag vill inte ha samlag medan min mans sexlust är helt opåverkad. Är det något fel på mig? Hur snabbt återhämtar sig kroppen efter en förlossning och när brukar andra återgå till att ha ett sexliv igen? /Mamman

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Du behöver vila"
Ta det lugnt, låt dig inte stressas av ängsliga tankar eller känna krav på sex. För hur fantastiskt det än är att få ett litet mirakel i familjen så är det en stor omställning att få barn, både fysiskt och mentalt, och det innebär sömnbrist, oro och stress tills ni landar i era nya roller och hittar fungerande rutiner för den lilla som är beroendet av ert fulla fokus för sin överlevnad.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Din kropp har dessutom varit med om en stor belastning, hormoner har ändrats och du kommer behöva mycket vila och återhämtning. Att lusten och att intresset för sex pausas hos den som fött barnet är alltså helt i sin ordning men även i jämställda relationer är det vanligt att det uppstår obalans i sexlust mellan den som fött barnet och den vars kropp är opåverkad. Därför är det extra viktigt att ni pratar mycket med varandra. Så sätt ord på det du känner, förklara att du inte är redo för samlag men kanske längtar efter annan närhet, som en kram. För genom kommunikation undviker ni risk för missförstånd.
Sex under graviditeten - allt om sexlusten och säkerhetenBrand logo
Sex under graviditeten - allt om sexlusten och säkerheten
Det finns inget startdatum för när nyblivna föräldrar är redo för sex. Avslag/blödningar pågår cirka 6–8 veckor efter en förlossning och det tar ungefär 10 veckor innan livmodern dragit ihop sig. Så länge det blöder brukar moderns sug efter sex vara minimal och det finns även en ökad infektionsrisk vid samlag. Det kan också ha uppstått sår eller bristningar som behöver läkas och slidan kan upplevas öm, mörbultad, skör och torr så det gäller att gå varsamt fram.
Annons
Som riktmärke tar det vanligen 3–6 månader innan nyblivna föräldrar återgår till ett regelbundet samliv. Fast det är alltid er lust, inte vad som är normalt, som ska avgöra när det är dags för er att ha sex.