Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vågar jag satsa på en ny karriär som 52-åring?
11 jan, 2024
Kvinna tittar på krukväxt som hon håller i handen
"Eva" har jobbat som lågstadielärare i hela sitt liv, men längtar efter någonting annat. Hon undrar om hon ska våga satsa på sin dröm inom trädgård och hur hon i så fall ska gå tillväga. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
Annons
Fråga: Jag skulle behöva råd och pepp inför ett eventuellt karriärbyte. Jag är en kvinna på 52 år som har jobbat som lågstadielärare i 21 år. Jag älskar barnen, men börjar känna att jag behöver ny luft under vingarna.
Jag gillar växter och trädgårdsarbete och sakta har en dröm om att jobba med det vuxit fram. Ska jag plugga igen? Och vem skulle anställa en 50-plussare? Samtidigt har jag ju många år kvar att jobba och det känns deppigt att ge upp och köra på i samma gamla hjulspår.
Jag har aldrig gjort en sådan här chansning förut och bara tanken på det gör mig livrädd. Hur gör man för att våga kasta sig ut? /Eva
Så blir du den bästa versionen av dig självBrand logo
Så blir du den bästa versionen av dig själv

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Ta små steg"
Vad fint att du kan se att du behöver något nytt i livet. Du har dessutom kommit på vad det nya skulle vara, att jobba med trädgård. Vad härligt att du har hittat en passion!
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Du beskriver flera rädslor. Du är rädd att du inte skulle bli anställd och funderar över hur det skulle bli att börja plugga igen. Samtidigt funderar du över hur det skulle bli för dig att vara kvar på samma jobb. Jag hör att du har ett annat mål i sikte.
Om ditt mål är att jobba med trädgård tänker jag att du kan ta små steg i riktning till det. Jag vet inte exakt vad det skulle vara, men det skulle kunna handla om att praktisera hos en trädgårdsmästare eller läsa en kortare distanskurs inom trädgård. Möjligtvis skulle det kanske gå att kombinera studier med lärararbetet ett litet tag för att se om det känns rätt för dig.
För vissa är det rätt att byta riktning över en dag, säga upp sig och börja på ny kula. För andra kan förändringen behöva göras i mindre kliv. Samtidigt får inte kliven vara för små, för då är risken att förändringen inte känns.
Annons
Våga tänka på värsta scenariet om du sade upp dig. Är verkligen det så illa? Du beskriver att du är rädd för att hanka dig fram på jobb. Vad skulle vara det absolut sämsta med det? När vi gör förändringar finns alltid risken att vi ångrar oss. Men då har vi fått ny kunskap och har utvecklats. Om du däremot är kvar på samma jobb hela livet, men känner dig missnöjd, har du inte lärt dig något nytt. Varken om dig själv eller om ett nytt ämnesområde.
Det är naturligt att det kommer rädslor inför livsombyten, men ibland måste vi utmana rädslorna för att kunna må bra.