Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag är en riktig soffpotatis – hur tar jag mig iväg till gymmet?
07 mar, 2023
Kvinna som ligger i soffan
Hamnar du också i soffan när du egentligen ska gå och träna? Det är nog många som kan känna igen sig i läsarens bekymmer. Hur ska man göra för att faktiskt ta sig iväg till gymmet?
Annons
Fråga: Jag skjuter tyvärr upp träningen fast jag vet att det frigör må bra-hormoner och så vidare. Jag skyller på trötthet, tidsbrist och allt möjligt. Varför funkar hjärnan så? Och vad kan man göra/hur ska man tänka för att faktiskt ta sig till gymmet i stället för att stanna i soffan? Jag har ingen större övervikt men jag vill verkligen börja träna, dels för att få en starkare kropp men framför allt för att jag hoppas att det ska ge mig mer energi. Men jag blir galen på mig själv, att jag så lätt övertalar mig själv att göra annat trots att jag innerst inne vill gå på det där förbannade gymmet.
/Soffpotatis
Få mer tränings motivation – experternas tipsBrand logo
Få mer tränings motivation – experternas tips

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Upprätta en tydlig rutin"
Detta är ett problem som du delar med många andra. Du vet vad du skulle må bra av, men hittar på ursäkter för att inte ta dig till gymmet. Du undrar varför hjärnan fungerar så.
Annons
Jag tänker att hjärnan vill bli belönad. En härlig känsla efter ett träningspass kan räcka som belöning för vissa. Andra behöver mer konkreta mål, som att nå en viktgräns eller ta lite mer i bänkpress än förra gången. Möjligtvis skulle det bli mer belönande för dig om du hade en plan på vad du ville uppnå i styrka och tog små mål dit. Samtidigt funderar jag på om gymmet är tillräckligt roligt för dig? Och om motivationen om att nå styrka och energi är tillräckligt stor. Kan det finnas något annat sätt att träna på som du skulle tycka var roligare? Hjälper det om du går i gruppträningar på gymmet eller om du hittar en helt annan sport? Det finns många sätt att få energi på.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Om du ändå vill fortsätta med gymmet kan det hjälpa att upprätta en tydlig rutin. Bestäm vilka dagar och tider som du ska träna på. Kanske du ska gå direkt från jobbet till gymmet för att inte mellanlanda hemma och fastna i en serie? Det kan också hjälpa om du unnar dig något extra härligt efter gymmet, som ett skumbad eller att spara ett avsnitt av favoritserien till träningsdagen.
Annons
Det kan också hjälpa att försöka förstå vilka känslor som kommer till dig när du ska iväg till gymmet. Säg att du får en känsla av att det är tråkigt. I stället för att göra något som tar bort känslan, som att exempelvis småäta eller surfa, se om du kan uppmärksamma känslan. Var i den en stund och försök att se om den går att hantera. Det är lite som om man springer och börjar bli trött. Det blir tyngre och tyngre för varje steg. Om man känner att det är jobbigt och tänker att ”nej, det får inte vara såhär jobbigt, jag måste bort från det”, ja då blir det ännu tyngre. Om man i stället tillåter att det är jobbigt en stund, då är det enklare att hantera situationen.