Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Stress över att sex förväntas efter dejten – hur ska jag tänka?
02 maj, 2023
En kvinna och en man dricker vin på dejt
Läsaren är redo att börja dejta efter lång tid som singel. Men hon är orolig över att sex förväntas på första dejten, och är rädd för att tappa hoppet. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Efter lång tid som singel har jag börjat dejta. Men jag känner mig så obekväm varje gång när första träffen ska rundas av. Jag upplever att det förväntas av mig att middagen ska avslutas med sex. Ändå har jag alltid varit övertydlig med att jag inte vill ha sex på första träffen.
Här är egenskaperna som svenska singlar ogillar mestBrand logo
Här är egenskaperna som svenska singlar ogillar mest
Vid ett tillfälle blev jag medbjuden hem på ett glas champagne och jag följde med. Jag gick med på sex fast jag egentligen inte alls hade lust. Men det blev inte bra, vi träffades aldrig mer och efteråt fick jag ångest och tappade hoppet om att hitta ”den rätta”.
Vet inte om det är mig det är fel på eller hur sex ska kännas?
/Kärlekstörst.
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Känslan måste lockas och väckas”
För att sex ska bli en positiv och härlig upplevelse måste det kännas bra hela tiden; alltså före- under- och efter sex. Lust och njutning är inget som kan tvingas fram, känslan måste lockas och väckas.
Annons
Är du inte helt säker på att du vill ha sex – säg hellre nej än att du kör över dina känslor. Missförstå mig inte att sex på första träffen är fel eller att du ska vänta tills du är förälskad/kär innan du har sex. Nej så är inte fallet men du måste känna dig ”riktigt kåt” och att din kropp är redo för sex – innan du har sex. Det är mycket som ska samverka för att sex ska bli bra; kroppen ska vakna och tändningen ska ske mentalt.
Extra svårt är det att fatta beslut om sex om det uppstått visst intresse men inget pirr och svaret ska leveras snabbt. För att undvika att ens hamna i sådana lägen kan du prova att sakta ner hela dejtingförloppet.
Exempelvis kan bli mer avslappnat om den inledande träffen är kort och tidsbegränsad, alltså inte mer än en nån timmes möte. Exempelvis kan ni ses över en kopp kaffe eller ses på bar med något gott i glasen. Men när ”timmen” är slut skiljs ni åt för den här gången men om det känns bra bokar ni in en ny träff ganska snart som kan vara lite längre, för att så småningom leda fram till en middag på tu man hand.
Annons
Försök att inte övertänka när du dejtar, vilket gäller såväl dina egna spekulationer om vad kontakten kan leda till eller analyser om vad partnern tycker och tänker. Försök i stället vara närvarande och nyfiket intresserad med fokus på att lära känna samt ha en trevlig och rolig stund tillsammans.
Och om/när frågan om sex uppstår utgå alltid från det du själv vill och givetvis lyssna in din partners önskan. Våga känna efter vad som händer i dig; vill du ha sex eller vill du avvakta. Det är alltid personen med minst intresse som avgör hur långt ni kan gå tillsammans.