Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo tjänar mer än mig – är det rättvist att dela lika på allt?
10 feb, 2023
Två tjejer som sitter med ett betalkort
”Monia” är tillsammans med en kvinna som tjänar betydligt mer än henne själv. De ska flytta ihop i en dyr lägenhet och ”Monia” undrar nu om det är rättvist att dela lika på alla kostnader? Så här svarar relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Jag och min flickvän ska snart flytta ihop i en gemensam lägenhet som är i dyraste laget för mig men hon älskar den. Vi har båda separerat från varsitt heterosexuellt äktenskap och gått från att vara nära kompisar till störtförälskade, så när vi fick chans att bo tillsammans tog vi den, även om det gick lite väl snabbt.
Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässanBrand logo
Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässan
Det jag är orolig för och något som jag tycker är svårt att prata om är att våra ekonomiska förutsättningar är så olika. Som gift hade vi gemensamma konton oavsett vem som tjänade vad. Men min flickvän tycker det är självklart att hon och jag delar lika på alla utgifter och resten ­behåller vi själva. Vilket innebär att hon har en stor summa kvar att leva på eftersom hon tjänar mer, medans mitt konto blir tomt. Jag vill att det ska vara rättvist – hur gör andra i liknande situation?
Annons
/Monia
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Låt inte ekonomi komma mellan er”
Många gånger är just det svåra allra viktigast att prata om. För oavsett om det handlar om sex eller ekonomi är kommunikation nyckeln till lösning. Dessutom har ni ett gyllene tillfälle att så här i startgroparna av ert samboskap sätta ramarna för er relation och förebygga framtida problem eftersom det inte finns bara ett rätt sätt och nu behöver ni prata er fram till vad som passar just er.
Den uppgörelse om gemensam ekonomi som du hade tillsammans med din exmake, är vanligt i längre äktenskapsliknande förhållanden. Men det är inte lika självklart i nya relationer som är under uppbyggnad, eftersom den med hög lön kanske inte vill ”skänka bort” sitt överskott.
En annan lösning är den som din flickvän föreslagit; att dela på alla fasta utgifterna, och det som blir kvar av lönen behålls personligt. Rättvist och lika men bara under förutsättning att bådas inkomst är i liknande nivå, vilket det inte är hos er. Ett tredje alternativ kan vara det som blir mest rättvist för er, vilket är att ni båda bidrar med samma procentsats av respektive lön, exempelvis 60 procent, om det täcker alla utgifter. På så sätt får ni båda lite pengar kvar, även om det inte blir exakt samma summa.
Annons
Nu har ni lite att fundera på – men låt inte ekonomi komma mellan er kärlek.
/Nina