Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Ӏr han bara ute efter mina pengar?"
05 jan, 2023
Ett äldre par som dansar
Hon har gott om pengar och har nu träffat en ny man. Hon tycker att han är väldigt trevlig och vill gärna hitta på saker tillsammans med honom. Men så har tankar på att bli lurad på pengar dykt upp hos henne. Så nu frågar hon socionomen och familjerättsexperten Maria J Bratt, om hon bör vara orolig över att bli sol-och-vårad.
Annons
Fråga: Jag är en äldre dam som lever ett rikt liv på alla sätt, även ekonomiskt. Jag har mycket god ekonomi och en ansenlig summa sparad. Jag är ensam sedan många år och trivs med det. Men nu har jag träffat en mycket trevlig herre. Då började genast mina vänner varna mig för att han bara var ute efter mina pengar. Men jag vet inte om han ens vet att jag har pengar. Fast det kanske han räknat ut då jag bor ganska stort och flott. I alla fall är han väldigt trevlig och charmerande. Han har börjat prata om att han vill flytta ihop, men det är jag inte alls intresserad av. Däremot av att umgås, hitta på trevliga saker och resa.
Men hur ska man tänka kring detta med att bli lurad på pengar? Jag anser inte mig själv så lättlurad, men man kanske inte är säker ändå. Jag vill ju inte tillskriva den här trevliga mannen en massa hemska egenskaper som kanske inte alls är sanna. Hur rädd ska man egentligen vara för att bli sol-och-vårad? Förekommer det ens? /X
Se också: Så mycket pengar ska du tjäna för att bli lycklig
Så mycket pengar ska du tjäna för att bli lyckligBrand logo
Så mycket pengar ska du tjäna för att bli lycklig

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Visst förekommer det att man blir sol-och-vårad eller på annat sätt lurad på pengar. Det är tyvärr alltför vanligt i dag och tjuvarna blir alltmer påhittiga. Därför gäller det att vara på sin vakt. Även människor som trott sig vara observanta har tyvärr blivit lurade. Så jag tycker att du absolut kan ha detta i åtanke utan att för den skull bli helt besatt av tanken att denne man är ute efter att lura dig. Om man hela tiden tänker så blir livet tråkigare. Man vill ju kunna lita på andra människor, och de allra flesta vill gott.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Låna inte ut pengar till honom
Du tycks vara medveten om problemet och kan därför tänka på att inte låna ut pengar till denne man och vara på din vakt om han plötsligt kommer med någon historia om att till exempel hans företag behöver tillfällig hjälp. Då skulle jag vara på min vakt och absolut inte ställa upp som bank. Hänvisa i stället till en vanlig bank och var lite hård.
Jag tänker också att det är bra att du tills vidare sagt nej till att flytta ihop. Det är bra att lära känna varandra bättre innan. Se hur han hanterar pengar, hans inställning och hans köpvanor. Det kan säga en del om hur han är. Hoppas ni får mycket trevligt ihop och att dina misstankar eller farhågor är just det, och inte visar sig vara sanna.