Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min tjej gjorde slut för hon vill leva polyamoröst – hur går jag vidare?
09 maj, 2023
En kvinna tittar på en annan kvinna med en undrande blick
Hon har blivit lämnad av sin flickvän som är polyamorös. Nu kan signaturen Dumpad inte sluta tänka på sitt ex och går och grubblar över vilka exet är intim med idag. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Jag har nyligen separerat från en lesbisk relation, eller rättare sagt; jag har blivit lämnad av min flickvän.
Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Hur hanterar jag svartsjuka?
Mitt ex gick snabbt vidare och hon nöjer sig inte med en utan har två partners. Hon säger att hon alltid har varit polyamorös, men försökte bli monogam tillsammans med mig. Men hon kände sig begränsad vilket ledde till att det tog slut.
För mig är det otänkbart att dela den jag älskar med fler och jag är snarare ”en kvinnas kvinna”. Men det gör så ont, jag saknar henne och hoppas att hon ska komma tillbaka till mig.
Jag kan inte sluta tänka på henne och ältar hur hennes sexliv är med flera partners. Jag har frågat henne – men hon blir bara arg och säger att det inte angår mig, samt att jag måste släppa henne för vi fungerar inte tillsammans.
Annons
Därför frågar jag här; hur fungerar polyamorösa relationer? /Dumpad.

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar:
När en relation tar slut blir en lätt skör och greppar alla halmstrån i hopp om att få tillbaka partnern. Men ditt ex har rätt; hennes sexliv är hennes privatsak och inget som du bör ha insyn i. Så för din egen skull; försök acceptera och förhålla dig till att relationen tog slut och att ni har olika syn på kärleksrelationer att det blir svårt att fungera tillsammans.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Att vara polyamorös handlar om att ha fler kärleksrelationer samtidigt. Det finns inte bara ett sätt att bygga en polyamorös relation på och kontakten kan innebära allt från att personerna i förhållandet känner till varandras existens men utan att träffas, till att alla i relationen bor och lever tillsammans. Ibland förekommer sex mellan någon eller mellan alla, men det är snarare starka känslomässiga band än sex som förenar kontakten. För att en polyamorös relation ska fungera krävs extra stor öppenhet, ärlighet och respekt för varandra.