Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo vill ha ett öppet förhållande men det vill inte jag!
02 mar, 2023
En kvinna som kikar in genom ett fönster där en man dricker vin med en kvinna
Deras relation är inne i en djup svacka och hennes sambo har föreslagit att de ska ha ett öppet förhållande. Hon känner att hon är väldigt monogam men vill samtidigt inte förlora sin sambo. Nu undrar hon hur hon ska göra? Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Hej! Vi har varit ett par i två år och förhållandet har varit både upp och ner. Nu är vi i en djup svacka och min sambo har ställt ultimatum om att antingen gör vi slut eller så öppnar vi upp vår relation till fler partners.
Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Hur hanterar jag svartsjuka?
Jag älskar min sambo och vill göra allt för att vi ska få det bättre tillsammans, men jag är väldigt monogam och för mig finns inget annat än tvåsamhet och trohet. Att behöva dela mannen jag älskar med fler känns hemskt – men samtidigt gör jag vad som helst för att behålla honom och jag hoppas ändå att det är mig han väljer till slut. Hur ska jag göra?
/Livrädd
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Nina Ljungberg svarar: ”Svik inte dig själv”
Just nu har du ett starkt tryck på dig där du greppar efter varje halmstrå enbart för att er kontakt ska fortsätta. I sådana lägen är det lätt att gå med på nödlösningar som inte blir hållbara på sikt. Men låt inte rädslan leda in dig i uppgörelser som du egentligen inte vill delta i.
Annons
Att ha en öppen relation och frihet att inleda både sexuella och känslomässiga kontakter med fler är något som fungerar för en del personer men det är inget som passar alla. Eftersom du är monogamt trogen och din sambo snarare polyamorös, och vill ha flera partners samtidigt, kan det bli svårt för er att fungera bra tillsammans.
Risken är stor att en öppen relation skulle leda till att du mår dåligt och att er framtida kontakt kommer utsättas för stora påfrestningar. Försök utgå från och acceptera det som din partner faktiskt säger, i stället för att hoppas på något som du önskar ska hända.
Han är tydlig med att han vill ha en relation som innebär fler partners parallellt, vilket inte är det samma som att han avser att välja en partner längre fram. Svik inte dig själv genom att gå med på något som du egentligen inte vill delta i, i hopp om en dröm som kanske aldrig kommer infrias.