Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Upptäckte en knöl i slidan – jag är orolig för min fru
17 mar, 2024
En man och en kvinna i en säng
”Peter” och hans fru hade sex och han upptäckte att hon hade en knöl i slidan. Han har inte vågat prata med frun om detta och är orolig för att det kan vara en tumör. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Jag och min hustru har båda passerat 55 år. Vi har haft våra svackor men landat i ett bra liv tillsammans. Samlivet är regelbundet, men inte särskilt ofta. Det kan gå månader emellan att vi har sex.
Häromdagen gjorde jag en skrämmande upptäckt i samband med att jag smekte henne med glidmedel, jag blev så orolig att jag inte visste vad jag skulle säga. Inuti slidan kände jag en flera centimeter stor knöl.
Det är inget jag märkt tidigare och hon verkade inte ha ont när jag kom åt området för hon visade inga reaktioner på obehag.
Nu går jag runt och grubblar på vad det kan vara och jag vet inte hur jag ska agera. Tänk om det är en tumör? Jag borde ju sagt något direkt och nu känner jag mig dum som bara dragit ut på det. Vad kan knölen vara?
/Peter
Tips för att komma nära sin partner i sommarBrand logo
Tips för att komma nära sin partner i sommar

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Berätta om din oro"
Ibland handlar vi inte exakt så som vi önskade att vi gjort i stunden, men då får vi en ny chans genom att ta upp det som blev fel efteråt i stället. Så våga lyft dina tankar och berätta om din oro även om det gått en tid sedan din upptäckt.
Annons
Som du förhoppningsvis är medveten om kan kan jag bara spekulera om orsaken till knölen du kände och för en riktig bedömning krävs att din hustru söker vårdcentral eller gynekologisk mottagning.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Men din upptäckt skulle kunna ha samband med förändringar som sker i samband med det naturliga åldrandet. Slemhinnor kan bli tunna och sköra och när bindväven i bäckenbotten försvagas kan det uppstå framfall. Ibland märks besvären vid exempelvis hopp, tunga lyft eller hosta, andra gånger påverkas kropp och vardagsliv i större utsträckning.
Inre organ som exempelvis livmoder och urinblåsa kan sjunka neråt, det kan bukta ut och även falla ner vilket kan kännas tungt inuti kroppen eller orsaka skav. Urinröret går från att vara elastiskt och mjukt till stelt vilket kan påverka förmågan att hålla tätt.
Förändringar och framfall kan också gälla ändtarm. Tarmrörelser blir ofta långsammare med åren och samlas avföring i nedre delen av tarmen kan detta märkas som en bula inuti slidan eftersom slidväggen har blivit tunnare. Det behöver inte orsaka besvär vid penetration eller göra ont och knölen kan försvinna när tarmen blivit ordentligt tömd.
Annons
Men när det handlar om besvär som är återkommande finns det hjälp att få. Exempelvis kan lokalverkande östrogen stärka slemhinnor, en framfallsring kan provas ut för stötta upp det som fallit ner och vid svårare besvär kan det vara nödvändigt med en operation för att tillvaron ska förenklas. Men allra först: Berätta och ta tillsammans reda på orsaken till förändringen du lagt märke till.