Jag blev överfallen – hur ska jag någonsin känna mig trygg igen?
En äldre man som tittar ut genom fönstret.
Efter ett överfall under en promenad har tryggheten försvunnit. Rädslan gör det svårt att gå ut och livet känns inte längre som förut. Hur gör man för att våga igen och hitta tillbaka till den man var? Relationsexperten Maria Jacqueline ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
5 Sätt att vända rädsla till drivkraft
Brand logo
5 Sätt att vända rädsla till drivkraft
Jag som skriver är en man på drygt 75 år. Jag lever ensam efter att min fru gått bort för några år sedan. Jag tycker att jag lever ett bra liv och har ett par vänner som jag träffar regelbundet. Jag promenerar varje dag ganska långt, läser, bygger modeller och lyssnar på radio. Kort sagt så ser jag mig själv som en person som är ganska nöjd med tillvaron. Tills för en tid sedan.
På en av mina promenader blev jag en dag överfallen och nedputtad på marken. Jag slog mig i huvudet och blev bestulen på min mobil och plånbok. Det var en ung man med huva som överföll mig och sedan sprang han. Några vänliga människor hjälpte mig och de ringde efter ambulans och jag fick sedan sy några stygn i huvudet. Jag fick förstås en chock då jag aldrig trott att det skulle hända mig, även om man hör en hel del att sådant händer.
Efter detta kan jag inte känna igen mig själv. Jag har alltid sett mig själv som en orädd person som inte oroar mig alltför mycket. Men allt detta har ändrats och jag har blivit rädd för att lämna hemmet. Jag drar mig för att gå mina promenader och ser mig om hela tiden. Jag litar inte på någon människa och är rädd för att de ska göra mig illa. Jag har också tappat lite av lusten till att göra allt jag brukar. Istället kan jag bli sittande i timmar och bara stirra ut och fundera över hur världen har blivit.
Jag vill inte ha det så här utan saknar mitt gamla jag. Tror du att jag någonsin kan känna trygghet igen och hur ska jag i så fall bära mig åt? Jag har inte vågat berätta om hur jag känner inför mina vänner utan ibland har jag skyllt på sjukdom och trötthet för att slippa gå ut och träffa dem. Snälla du, jag skulle bli så tacksam för ett råd som kunde hjälpa mig.
”Karl”
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Du kan ha utvecklat posttraumatiskt stressyndrom”
Så tråkigt att höra om ditt överfall. Jag förstår verkligen att det har satt spår hos dig. När man är med om en sådan här sak så rubbas ens trygghet rejält och det kan ta tid att återfå den igen. Ibland kan det också utvecklas till PTSD – posttraumatiskt stressyndrom och man kan behöva hjälp för att bli fri från det. Alla människor reagerar olika på när man blir utsatt för ett trauma och det tar också olika lång tid att bearbeta och komma vidare.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du beskriver att du undviker flera saker som du tidigare gjort och att du inte längre känner samma lust att göra saker. Det tycker jag tyder på att du inte bearbetat det som hänt dig och att du skulle behöva hjälp att göra det. Du har tydligen inte berättat för dina vänner om hur detta påverkat dig och det är synd. Att berätta och prata om hur man känner kan vara ett sätt att komma vidare. Är det så att du på något sätt skäms över hur du reagerat på detta?
Du skriver att du inte trott dig vara en sådan som oroar dig utan att du varit orädd. Nu har din självbild fått sig en törn och du behöver acceptera dina känslor och din reaktion. Du har verkligen ingenting att skämmas för utan du reagerar helt normalt på det du varit med om. Dessutom finns det hjälp att få när någonting sådant här hänt. Du kan vända dig till din vårdcentral och be att få samtal med en kurator eller en psykolog. Det finns även speciella traumabearbetningsföretag som tillhandahåller behandling.
En ofta använd metod är KBT där man utsätter sig för det man är rädd för i allt högre grad till dess att man inte längre är rädd för situationen. Om du tittar på nätet så kan du hitta mycket information kring olika aktörer som du kan söka dig till, som till exempel Röda Korset. Och som jag tidigare skrev, att prata med dina vänner kan vara ett bra första steg för dig att ta. Jag tycker absolut att du ska söka hjälp eftersom ditt liv blivit så beskuret av detta. Med rätt hjälp och tid kan du absolut få tillbaka ditt förra liv. Jag önskar dig stort lycka till!