Min man mår psykiskt dåligt – borde vi skiljas?
Efter många års äktenskap och med nästan vuxna barn hade hon sett fram emot en lugnare tid tillsammans. Men hennes man har förändrats, och hon lever nu i ovisshet och oro över hans mående och deras relation. Relationsexperten Maria Jacqueline ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Så förbättrar du din relation på mindre än 60 sekunder
Brand logo
Så förbättrar du din relation på mindre än 60 sekunder
Vi har varit gifta i många år och har två halvvuxna barn. För ungefär ett år sedan dog min mans enda kvarvarande förälder, hans pappa som han inte stod särskilt nära. Ändå var det ungefär då som min man började må dåligt. Han har sedan dess blivit passiv och tycker att allt i livet är trist, tråkigt och allmänt meningslöst.
Efter att ha mått dåligt en tid lyckades jag få honom att gå till en psykolog vilket verkar bra. Han har fortsatt att gå dit, men jag tycker ändå inte att han mår bra. Ett tag trodde jag att han träffat någon annan och ville separera men det förnekar han. Han säger att han ibland behöver vara ifred med sina tankar och har lånat ett rum hos en vän som är borta i veckorna. Sedan kommer han hem till oss i familjen på helgerna. Men jag börjar må allt sämre av detta och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag är orolig varje gång han kommer hem till oss att han ska säga att han vill skiljas.
Våra tonåringar tycker att situationen är konstig och undrar när pappa ska bo med oss hela tiden och bli som vanligt igen. Jag har sagt till min man att jag vill att han och jag ska gå tillsammans på familjerådgivning men det vill han inte. Han säger att detta är hans problem och att han ju redan går och pratar. Under tiden mår jag allt sämre och vet nu inte vad jag ska ta mig till.
Tror du att han behöver medicin? Det är han också negativ till. Jag tänker att vi kunde haft det så bra nu när barnen börjar bli större. Istället är det sämre än innan och jag gråter ofta. Kan du vara snäll och ge mig ett råd Maria! Tack på förhand.
Råd från en expert

KBT-terapeuten svarar
Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Ställ krav på honom”
Jag förstår att det är slitsamt och jobbigt för dig och hela familjen när din man mår så här dåligt. Det påverkar ju er alla väldigt mycket, inte minst att han är frånvarande så mycket. Visst är det bra att han går och pratar med någon men uppenbarligen behövs det något mer. Din man ”tar på sig skulden” för detta problem och tycker inte att ni behöver gå och prata om detta gemensamt. Men han tycks missa helt hur stor negativ påverkan detta har på dig och barnen och hur rädd du är över att ert äktenskap inte ska hålla. Därför är det nog dags för dig att ställa lite mer krav på honom.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Du undrar om han kan behöva medicin och så kan det förstås vara. Det låter som om han har en depression, men det kan en läkare avgöra. Därför tycker jag att du ska kräva att han ber om ett utlåtande från en läkare och också följer dennes rekommendation om läkaren tycker att medicin är nödvändigt. Det är inte fel att äta medicin om man mår psykiskt dåligt, lika lite som det är fel vid fysiska åkommor. Jag tror också att det vore bra om du och din man tillsammans kunde gå till familjerådgivningen och prata om er situation. Där kan han få lite mer insikt i hur hans mående påverkar er alla och ni kan få verktyg och tips på hur ni kan göra för att förändra er situation till det bättre.
Jag är säker på att det går att förändra den här situationen om din man får rätt hjälp och ni båda blir lyssnade till och får förståelse för varandra. Precis som du skriver så kan den här perioden, när barnen blivit mer självständiga, bli en härlig period då man har mer tid för varandra som par. Så tänk lite mer på dig själv och barnen, sätt ner foten och kräv av din man att han tar emot mer hjälp, både själv och tillsammans med dig. Jag hoppas att din man hittar tillbaka till sig själv, och mår bättre så att ni alla kan fungera bra som familj igen och att han och du får fina stunder tillsammans.