Vår dotter är rädd för "Häxan" och vågar inte leka ute – vad gör vi?
Fråga: Jag har en fråga som gäller vår femåriga dotter. Det är en tuff och framåt tjej som hittills inte varit rädd för någonting. Vi bor i ett hus som är kringgärdat av fyra hus med en fantastisk gård i mitten. Där finns massa kul för barnen och runt om bor barnfamiljer. Så det är ett riktigt drömboende för barnen som kan springa ut och in till varandra och leka.
Vår dotter har flera kompisar och de är ute på gården själva och leker. Vi har full koll inifrån liksom vi vet att kompisarnas föräldrar också har. Ofta är det dessutom någon annan vuxen ute. Så vi har varit trygga med att vår flicka är ute själv. Det finns barn i alla åldrar och även såklart en del större lite ”busiga” killar som ibland klättrar där de inte ska eller hittar på andra hyss som barn gör.
I en av portarna bor en gammal dam som inte drar sig för att säga till barnen när de busar. Då kan hon hytta med näven och skrika på dem. Jag kan tycka att det är lite bra med någon som vågar säga till barnen, lite som förr i världen. Men de äldre barnen har nu börjat kalla den här damen för Häxan och skriker ibland ”Akta er för häxan” till de mindre barnen.
Detta har gjort att vår flicka nu börjat prata om denna häxa och blivit rädd för att leka ute och för att häxan ska komma och ta henne. Vi har försökt säga att det bara är en gammal tant som säger ifrån till barnen men det verkar inte hjälpa. Vi har funderat på om vi skulle ta kontakt med damen så vår flicka får träffa henne men vi vet inte om det är en bra idé. Vad säger du? Hur ska vi lösa detta så att vår lille tjej inte är rädd längre och vågar leka ute igen på vår härliga barnvänliga gård? /Rädd för häxan
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ta kontakt med damen och låt er flicka träffa henne"
Det låter verkligen som att ni bor på ett fantastiskt ställe. Så härligt för barnen att kunna växa upp så. Men det är ju synd att er flicka nu har blivit skrämd och inte vågar vara ute och leka. Jag håller med dig om att det är skönt att det finns vuxna som vågar säga ifrån till barn som busar. Vi skulle behöva lite mer av sådant i vårt samhälle i dag. Jag tror det är en trygghet både för barn och föräldrar att det finns vuxna runt omkring som ser och reagerar. Men det är förstås inte bra om barnen blir rädda.
Ni har försökt förklara för er flicka att damen bara är en vanlig gammal dam och ingen häxa, men de äldre barnens uppmaningar att akta sig för häxan har bitit hårdare på henne. Jag tycker att er idé att ta kontakt med damen och låta er flicka träffa henne är väldigt bra. Det bästa är om er flicka själv får se att damen inte är farlig. Jag tycker att du eller din man kan kontakta henne och berätta hur det ligger till. Förhoppningsvis förstår hon och är beredd att hjälpa till. Be henne komma hem till er på kaffe och en liten pratstund. Hemma känner sig er dotter trygg så det kan vara bra att börja där. Hon kan vara med och förbereda besöket genom att till exempel baka något och duka fint. Sedan kanske hon vill visa damen sitt rum. Genom att avdramatisera allt kring damen så försvinner förmodligen er dotters rädsla. Var också gärna med henne ute under en tid så att hon märker att det inte är något farligt.
Hör du något av barnen prata om häxan kan du ta upp och prata med dem om rädslan deras prat väcker, men också att det är bra att det finns vuxna som säger till. Det kan också vara bra att prata med föräldrarna till de andra barnen så de också kan prata med sina barn. Dels om att inte skrämma upp mindre barn, men också om att inte kalla någon för häxa. Det är inte speciellt trevligt. Jag hoppas att detta löser ert problem och att ni kan behålla den trevliga barnvänliga stämningen på er gård.