Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mina fobier och rädslor tar över mitt och barnens liv
31 jan, 2023
En kvinna som tvättar händerna
Hon är 29 år och skriver att hon har ett problem som bara blir värre och värre med åren. Hon lider nämligen av ångest och fobi som gör henne rädd för det mesta. Hon vågar inte längre gå ut själv och hon tvättar händerna för ofta. Nu ber hon om hjälp – Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert ger sina bästa råd.
Annons
Fråga: Jag är en tjej på 29 år som lever med min man och våra två små barn på två och fyra år. Allt är så bra som det kan vara med arbete, ekonomi och bostad, och vi lever ett bra liv. Men jag har ett problem som bara blir värre och värre och hotar att förstöra både mitt och min familjs liv. Jag lider nämligen av ångest och fobi som gör mig rädd för det mesta. Jag vågar bara gå ut om min man eller barnen är med, aldrig ensam. Jag måste kolla saker minst 20 gånger, att spisen är av, att jag har låst dörren, att mobilen är med osv.
Dessutom har jag fått bacillskräck och måste tvätta toaletten flera gånger om dagen, tvätta mina händer och barnens och byta deras kläder flera gånger om dagen. Min man märker detta, men vi pratar inte om det och jag har aldrig berättat för någon annan. Jag är så rädd för att söka hjälp och att de ska tycka att jag är tokig och ta barnen ifrån oss. Men min rädsla och mina fobier tar över mer och mer och snart är barnen så stora att de märker mina konstigheter. Vad ska jag ta mig till?
/Fobier
6 olika varianter av depression – så skiljer de sig åtBrand logo
6 olika varianter av depression – så skiljer de sig åt

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag ger dig rådet att genast söka hjälp och att absolut inte vara rädd för att någon ska ta dina barn. Det kommer inte att hända. För att man ska omhänderta barnen krävs det betydligt allvarligare saker än de du berättar om. De ska fara riktigt illa för att det ska ske, vilket dina barn inte alls gör. Så det kan du sluta oroa dig för.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
”Ansvarstagande och modigt att söka hjälp”
Det är däremot både ansvarstagande och modigt att söka hjälp när man har så stora svårigheter som du. Det låter som om dina fobier och din ångest tar över mer och mer av din vardag. Så ska du inte behöva ha det och det finns bra hjälp att få. Men du måste börja berätta och ta emot hjälp.
Jag tycker att du i första hand ska vända dig till din vårdcentral och berätta för läkaren där hur du har det. Denne kan skicka dig vidare till en psykolog eller terapeut. Kanske bör du också träffa en psykiater som är en läkare specialiserad på dessa saker. Det finns mediciner att få mot tvångssyndrom och kbt (kognitiv beteendeterapi) brukar ha bra effekt på ångest och tvång.
Det finns många människor som lider av fobier så det är ingenting att skämmas för. De flesta av oss har något vi har problem med. Men när fobierna blir så starka att de försvårar vardagen är det dags att söka hjälp. Hoppas att du får bra hjälp.
Annons