Min man hotade med att lämna i flera år – nu är det ombytta roller
Fråga: Jag känner att jag skulle behöva rådfråga dig angående min relation till min man. Vi har varit ihop i 20 år och har två vuxna barn. Under nästan hela vårt äktenskap har jag känt att jag varit i underläge mot honom.
Min man var den som gjorde karriär och jag jobbade halvtid och tog mest hand om hem och barn. Han var ofta väldigt nedlåtande mot mig, till och med elak många gånger. Han sa att jag inte hade några ambitioner, att jag var för tjock och att han funderade på att lämna mig. Han har dock aldrig gjort slag i saken, men jag har hela tiden varit orolig för det. När han behandlade mig på det här sättet blev jag förstås väldigt ledsen och kände mig ofta värdelös. Men trots detta älskade jag min man och hoppades att vi en dag skulle få det bättre och att han skulle bli lite snällare mot mig.
Jag har alltid haft stort fokus på mina barn och kärleken till dem har gjort mig stark. Men så hände någonting märkligt i mitt liv. När barnen hade växt upp beslöt jag mig för att gå upp i arbetstid. Plötsligt blev jag erbjuden vidareutbildning och senare även en fast heltidstjänst med mycket bättre betalt och större ansvar. Jag kände mig duktig på mitt arbete och mitt självförtroende växte. Jag trivdes så bra, började umgås med några nya kollegor, gick ner i vikt och köpte nya kläder. Plötsligt lekte livet.
Hemma blev min man tystare och tystare och sa inte längre elaka saker eller att jag var oambitiös. Men han sa heller aldrig något trevligt om min förändring. Men jag är inte lika rädd längre för att han ska lämna mig och han har inte heller sagt det på länge. Snarare har det blivit tvärtom. Jag har funderingar på att lämna honom. Jag vet inte om jag älskar honom fortfarande. Vad tänker du om detta? Det har blivit som om vi fått ombytta roller. /”Ombytta roller”
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Ta hjälp av familjerådgivning och att prata igenom er situation”
Oj vilken stor förändring du genomgått i ditt liv på senaste tiden. Det är verkligen härligt att höra att du trivs med dig själv, ditt arbete och livet i allmänhet. Det enda som inte känns bra för dig är relationen till din man. Den har inte förändrats nämnvärt under denna tid, utom att din man tystnat med sina elaka pikar. Uppenbarligen har han noterat din förändring men klarar inte av att vara glad för din skull och ge dig positiv feedback.
Du skriver att du under hela tiden din man varit nedlåtande mot dig ändå älskade honom och hoppades att han skulle ändra sig. Men nu när allt är i ett annat läge så tycks dina känslor för honom ha svalnat. Det är kanske inte så konstigt att du nu fått en annan syn på er relation när du själv blivit starkare och mer självsäker. Det känns som om du inte skulle acceptera hans elakheter längre.
Det är ofta svårt att råda huruvida någon ska stanna i en relation eller inte. Det är många olika saker som spelar in. Det viktiga är vad du själv känner och vill. Hur mycket pratar du och din man om er relation och hur ni känner och mår? Lät du honom bara hålla på med sina elakheter och sina hot att lämna dig? Sa du aldrig ifrån till honom? Jag tycker att du ska fundera över vad du själv vill. Vad har ni gemensamt? Vad är det positiva med att stanna och leva med honom? Vad finns det för negativa bitar?
Jag tror att ni båda skulle må bra av att prata igenom er relation. Mitt råd är att ta hjälp av familjerådgivning och att prata igenom er situation. Det kan ofta hjälpa att prata med någon utomstående som kan ställa frågor som gör att man tänker till lite extra. Familjerådgivning är inte till bara för att man ska reparera ett förhållande. Det är även till för att man lättare ska kunna fatta ett beslut om man vill stanna eller gå. Om du väljer att avsluta så kan de hjälpa till att få till ett bra avslut. Jag hoppas du kommer fram till vad du vill och har en fortsatt positiv utveckling i livet.