Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag klarar inte av att träffa mitt ex – men vi har barn ihop
02 mar, 2023
par som bråkar framför sin unga son
Hon blev hastigt lämnad av sin man. Nu vill han träffas och hitta på saker tillsammans då de har en gemensam son. Men hon kan inte förmå sig att umgås med exet, även fast hon vet att sonen gärna vill. Hur ska hon tänka? Maria Jacqueline Bratt är socionom och familjerättsexpert och ger råd.
Annons
Fråga: Jag känner mig som världens sämsta mamma. Bakgrunden är att jag blev lämnad av min man i våras efter nästan tio år tillsammans. Jag trodde att vi hade det bra, men helt plötsligt ville han skiljas. Han tyckte tydligen inte alls som jag.
Vi har en son ihop som är nio år och som naturligtvis ska bo hos oss både lika mycket. Men jag märker att han är väldigt ledsen över skilsmässan och mår dåligt. Han drar sig ofta undan på sitt rum och är inte lika glad som förr. Min före detta man tycker att vi ska träffas ibland och göra saker tillsammans för vår sons skull. Och det är här jag känner mig så dålig. För jag kan inte förmå mig till det, fast jag vet att vår son skulle bli glad av det.
Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässanBrand logo
Ekonomiska kvinnofällor att se upp för i skilsmässan
Jag är fortfarande så olycklig över skilsmässan och när jag träffar min före detta blir jag både arg och mer förtvivlad. Jag tycker att han har förstört både mitt och sonens liv, även om jag inte säger det till honom. Vi bråkar aldrig eller säger hemska saker till eller om varandra. Men jag måste hela tiden hålla tillbaka ilskan och gråten när jag träffar honom och det klarar jag inte. Som exempel så föreslog mitt ex att vi skulle åka en helg till en nöjespark med sonen, men jag tackade nej. Jag får hela tiden hitta på olika orsaker till att jag inte kan. Jag vill ju kunna umgås med mitt ex på ett bra sätt för vår sons skull men jag kan inte?
Annons
/ Dålig mamma
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Du är absolut inte världens sämsta mamma. Du är bara i djup sorg just nu och då är det inte så lätt att handla klokt och förståndigt. Jag tycker ändå att du gör det genom att försöka hålla dig från att gråta och bli arg när du möter din exman. Liksom genom att du faktiskt tackar nej till att umgås under längre tid när du vet att du inte kommer att kunna ”hålla dig”.
”Ge dig själv tid att komma igenom sorgen”
Det är rätt att barn ofta vill göra saker med båda föräldrarna efter en skilsmässa, men då ska de inte behöva känna att en av föräldrarna mår dåligt. Du, men även er son, behöver mer tid på er för att komma igenom den här sorgen och den stora livsstilsförändringen som skilsmässan har fört med sig för er båda.
Annons
Det är väldigt klokt att du önskar och vill kunna umgås med er son tillsammans med ditt ex, och det kommer du säkert kunna göra också om ett tag. Men du behöver tid för att läka efter det som hänt. Sedan kan ni börja träffas under kortare stunder och inte åka bort en hel helg direkt. Sonen kommer också må bättre när det gått en tid och han märker att ni båda hanterar detta vuxet. Det kommer att bli en bonus att ni ibland ses alla tillsammans.