Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vi lever tillsammans för barnen – men träffar andra
16 feb, 2023
Ett trött gift par som sitter i soffan
De är gifta men känner att kärleken inte finns där längre. Ingen av dem vill gå igenom en skilsmässa, då de är oroliga för hur deras gemensamma barn ska reagera. Nu frågar de Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, om ett öppet äktenskap kan vara en lösning för dem?
Annons
Fråga: Min man och jag har ett förslag som vi behöver dina synpunkter på. Vi har kommit fram till någonting som inte är helt vanligt vad vi vet, och vi behöver höra att vårt beslut inte är dåligt för våra barn.
Min man och jag har levt ihop i över tio år och har två barn på åtta och sex år. Vi kommer båda från skilsmässohem där skilsmässan var hemsk, uppslitande och bråkig. När vi träffades sa vi båda att vi aldrig ville utsätta våra barn för samma sak. Så vi har kämpat på i vårt äktenskap och haft bra och mindre bra perioder som vi ändå kommit över.
Kändisar som har levt eller lever i öppna relationerBrand logo
Kändisar som har levt eller lever i öppna relationer
Men för något år sedan tyckte vi båda att vårt förhållande hade ändrats och att vi mer var som syskon än som makar. Vi var vänner, men kände inte att vi älskade varandra. Vi har pratat och diskuterat mycket och kommit fram till att vi ska fortsätta leva tillsammans för barnens skull, men som vänner och inte som par. Det innebär att vi ska kunna träffa andra om vi vill, men att det ska skötas diskret och utan att blanda in barnen. Vi vet ju inte om detta kommer att fungera, men vi vill i alla fall göra ett försök. Barnen är fortfarande små, och älskar oss båda och behöver oss lika mycket.
Annons
Vad säger du om detta? Är det en dålig lösning som är dömd att misslyckas? Tror du att det skadar barnen att bo i ett hem där föräldrarna inte älskar varandra? Det viktigaste för oss är att det blir bra för barnen.
/Bara vänner
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Nej, jag tycker inte att det är en dålig lösning och jag tror absolut inte att era barn tar skada av att ni lever så som ni tänkt. Jag tycker att det låter som en väl genomtänkt och bra lösning. Sedan är det precis som du skriver, att man inte vet hur länge det kan fungera. Men det får tiden utvisa. Kanske blir det svårt den dagen någon av er träffar en ny partner som ni vill leva med.
”Så länge ni har era barns bästa i fokus kommer de inte fara illa”
En skilsmässa är alltid svår för barnen, men om föräldrarna är vuxna nog att hantera den på ett bra sätt så behöver det inte bli så jobbigt. Det som skadar barn mest är när föräldrarna bråkar, skriker och ibland också tar till våld. Men så länge ni är överens, tar ansvar och har era barns bästa i fokus, så kommer de inte att fara illa utan klara förändringar bra. Jag tror inte att det är bra att fortsätta i ett förhållande som är skrikigt och bråkigt bara för barnens skull. Men som goda vänner som kan ha trevligt, vill varandra väl och kan diskutera och komma fram till lösningar så ser jag inget hinder alls till varför ni inte ska kunna genomföra er lösning.
Annons
Det är förstås väldigt bra att era barn kan leva i ett hem och ha daglig tillgång till er båda. Men skulle det visa sig om en tid att detta inte fungerar, så är jag säker på att ni kan lösa situationen utan att era barn far illa. Ni har redan visat prov på mognad och att kunna sätta barnen främst så det kan ni säkert göra framöver också. Om barnen uppfattar att någonting är annorlunda och kommer med frågor, så tycker jag att ni ska vara raka och tydliga med hur ni tänker och hur ni bestämt. Raka och ärliga svar är det allra bästa för barnen. De accepterar lätt sakers tillstånd då de ännu inte är fyllda av konventioner om hur det ”ska” vara. Lycka till!