Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Smärtsamt sex och BDSM – hur kan det vara skönt?
26 maj, 2023
Kvinna och man ligger i sängen, glada
Hur kan det vara sexuellt upphetsande att bli fasthållen eller förnedrad under sex? Det undrar signaturen "Förbryllad". Relationsexperten Nina Ljungberg förklarar att det har med endorfiner att göra.
Annons
Fråga: Sex ska enligt mig vara skönt och inte något som gör ont. Därför är jag förbryllad över hur det ens är möjligt att smärtsamt sex kan vara lustfyllt.
Finns det någon förklaring till att smärta kan upplevas upphetsande och att människor kan njuta av att bli slagna, förnedrade, fasthållna och så vidare… För jag vet ju att det tilltalar vissa och att det finns BDSM till exempel, men hur kan det locka sexuellt?/Förbryllad

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Att bli fasthållen kan för någon underlätta att ge sig hän"
Hur vi upplever sex och vad som tänder lust är olika från person till person så det som orsakar smärta och motstånd hos någon kan fungera upphetsande och erotiskt hos en annan.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
BDSM kan kortfattat beskrivas som ett samlingsnamn för Bondage, disciplin, sadomasochism, dominans och underkastelse. Moment som kan ingå är exempelvis att begränsa rörelsefriheten fysiskt eller psykiskt, mental kontroll, belöning och straff, njuta av att ge eller ta emot smärta, dominera eller visa undergivenhet. Lite som ett rollspel där någon eller flera bitar används i sexuellt syfte.
Annons
Ibland är det mötet, spelet och den sexuella aktiviteten som är lustfylld. Andra gånger är det just det lite tabufyllda inslaget som kittlar. Men det kan också vara en tillbakablick på tidigare situation som skapar erotiska minnen som väcker åtrå i nya situationer. Att bli fasthållen kan för någon underlätta att ge sig hän eftersom sexet sker utanför personens "kontroll”. Och just kontraster mellan hårda tag och smekning kan bygga upp och förstärka sinnesintryck.
Dessutom finns det en naturlig förklaring till att smärta kan leda till välbehag och upplevas lustfyllt eftersom när kroppen utsätts för något som gör ont produceras smärtstillande ämnen och endorfiner frisätts vilket ger eufori, lycka och förstärker känslan av närhet.
3 sexställningar som maxar njutningenBrand logo
3 sexställningar som maxar njutningen
För vissa blir BDSM en livsstil, andra plockar ut någon detalj som sexuell krydda men det är inget som attraherar alla. Ska det lekas med hårda tag måste alla –inblandade vara med på noterna och att leken avbryts vid minsta tveksamhet. För jakten på lustupplevelser får inte tendera att gå över någons egna gränser eller leda till negativa konsekvenser.
Annons