Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vaniljsex eller kinky sex – vad är skillnaden?
25 aug, 2023
Fötter i en säng
Vår läsare fick en fråga från en kille om hon gillar vaniljsex, nu undrar hon vad det betyder? Relationsexpert Nina Ljungberg förklarar.
Annons
Fråga: Häromveckan hade min väninna en middagsbjudning där hon placerade mig bredvid sin jobbarkompis, i hopp om att vi skulle fatta tycke för varandra. Både han och jag är singlar och vi har småpratat lite innan.
Det blev en flirtig, lekfull och busig stämning. Våra händer möttes och kyssen hängde i luften när han lutade sig fram och frågade viskande om jag var en kvinna som gillade vanilj.
Sexologen svarar: Hur introducerar jag sexleksaker för min partner?Brand logo
Sexologen svarar: Hur introducerar jag sexleksaker för min partner?
Jag trodde han syftade på efterrätt, men funderade samtidigt på om han gjorde en invit om massage med vaniljolja. Dock är inte vanilj min favoritdoft, så jag svarade att jag föredrog annat och inte är särskilt förtjust i vanilj. Han sken upp och fyllde på med vin.
Några glas senare började han viska i mitt öra på nytt, nu i en hårdare ton, orden var grövre och myspysstämningen borta. Han frågade om jag var dominant eller undergiven, om jag gillade rep, handbojor, ville bli smiskad, piskad...
Annons
Jag vet inte om det var alkoholpåverkan eller vad som hände. Men kontakten blev obehaglig. Jag bad honom lägga av och då blev han irriterad och påstod att det var jag som sagt att jag gillade hårt sex. Jag avslutade kvällen och lämnade festen på egen hand.
Hjälp mig förstå – vad var det som gick fel? Varför blev stämningen plötsligt en helt annan? /Singelmingel

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Försökte förföra dig"
Vid oklara budskap eller om ord har dubbla betydelser är det lätt att missförstånd uppstår. Eftersom det som är självklart för den ena kan tolkas annorlunda av någon annan.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Att du kopplade vanilj till smak och doft är inte alls konstigt men vanilj används även som en beskrivning av sex som inte sticker ut eller avviker från norm, exempelvis tvåsamhet och missionärsställning.
Att det blivit just ”vanilj” som används kan nog liknas med glass, där vanilj är en vanlig neutral standardsmak som tilltalar många.
Sexologen svarar: Hur ofta ska man ha sex?Brand logo
Sexologen svarar: Hur ofta ska man ha sex?
Vaniljsex är alltså mjuk, intim, känslosam sex till skillnad från lite hårdare tag med kinky inslag. Och när du svarade att du inte gillade vanilj hade troligen din bordskavaljer inga andra sötsaker än dig i tanken och uppfattade det som att du inte var förtjust i ”vanlig sex” utan lite hårdare tag.
Annons
Hans glädjeyttring tyder också på att han gillade det han hörde och att hans bemötande blev hårdare och att du fick diverse frågor och förslag som du upplevde märkliga, var troligtvis hans sätt att försöka locka och förföra dig till att vilja ha sex med honom.