Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Plaskhalt eller ökentorrt vid sex – vad kan jag göra åt det?
29 mar, 2023
En kvinna och en man ligger i sängen och skrattar
Ibland blir hon jättevåt vid sex, ibland torr så att det skaver. Hon upplever att båda situationerna är jobbiga och frågar relationsexperten Nina Ljungberg vad hon kan göra åt det.
Annons
Fråga: Jag har några funderingar om sex. Ibland är jag så våt så det flödar, andra gånger är jag torr som fnöske. Båda situationerna är lika jobbiga. När jag är torr skaver det och gör ont och när jag är blöt blir det så halt att känsligheten minskar och min killes penis slinker ut. Trist, så finns det något man kan göra åt det?
4 vanliga sexproblem i en relation och hur ni löser demBrand logo
4 vanliga sexproblem i en relation och hur ni löser dem
För att det inte ska bli barn använder vi oss av säkra perioder. Det har fungerat bra hitintills. Men om vi skulle råka ha sex när det finns risk för befruktning – kan man göra något i efterhand för att förhindra graviditet? Jag har hört talas om abortpiller och dagen efter piller. Är det samma sak och hur fungerar det? /”Frågvis”

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Det finns enkla knep att ta till"
Först och främst: Säkra perioder är inte särskilt säkra preventiva metoder eftersom tid för ägglossning kan variera och spermier kan överleva i slidan upp till en vecka. För par som kan tänka sig att bli föräldrar någon gång men överlämnar åt slumpen när det ska ske fungerar metoden bra, men vill ni undvika graviditet är det bättre att välja ett säkrare preventivmedel än att chansa.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Dagen efter piller/akut p-piller och abortpiller är helt olika saker. Likheten är att ingen av dem är något preventivmedel utan en nödlösning när skydd mot graviditet inte fungerat.
Abortpiller används vid medicinsk abort och avbryter en konstaterad pågående graviditet. Första tablett tas på gyn- eller abortmottagning och någon/några dagar senare ges nytt läkemedel, tablett eller vagitorer, och graviditeten blöder ut. Att graviditeten blivit avbruten bör kollas med graviditetstest cirka fyra veckor senare.
Dagen efter piller är ett akut p-piller som finns receptfritt på apotek och som skjuter upp ägglossning så att en befruktning inte sker. Ju närmare det oskyddade samlaget tabletten tas desto säkrare effekt, och det finns sorter som kan tas inom fem dagar. Däremot kan pillret inte avbryta en pågående graviditet och måste tas innan befruktning ens kan konstateras.
Annons
Eftersom uppskjuten ägglossning innebär ändrad menscykel så bör kondom eller annat säkert preventivmedel användas de närmaste veckorna och graviditetstest bör göras efter två till tre veckor för att vara på den säkra sidan.
Men det finns en lösning som både hindrar befruktning och dessutom ger ett säkert skydd i många år framöver, helt utan hormoner och med stor säkerhet. Det är att inom fem dagar efter oskyddat samlag sätta in kopparspiral eftersom koppar gör att spermierna dör i livmodern och spiral är ett säkert preventivmedel i många år. Spiralinsättning görs av barnmorska eller gynekolog.
Slutligen lite om halka. Kroppen är fantastisk som producerar eget glidmedel, men även om lusten finns kan det både bli för lite eller för mycket av det goda. Då finns det enkla knep att ta till. Torra slemhinnor fuktas upp med extra glidmedel och flödande lubrikation kan enkelt torkas upp genom att dutta lätt med en tvättlapp eller hushållspapper.
Annons