Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Kan klamydia gå över av sig själv?
21 jan, 2023
kvinna som håller sig över könsorganet
Denna läsare träffade en man ute på krogen som troligen burit på klamydia. Hon själv har inga symtom – och ställer nu frågan om det verkligen är nödvändigt att testa sig. Nina Ljungberg, kurator med särskild utbildning inom sexologi, svarar.
Annons
Fråga: För några månader sedan träffade jag en kille ute på krogen, vi hade sex ett par gånger och därefter ebbade kontakten ut så det blev aldrig någon relation mellan oss.
För en månad sedan var det min väninnas tur att dejta honom. Eftersom vi inte hade några djupare känslor för varandra var det helt ok med mig. Men det blev samma visa där; de umgicks, hade sex – och kontakten tog slut.
10 frågor om sex som alla undrar överBrand logo
10 frågor om sex som alla undrar över
Ett par veckor senare blev min väninna sjuk. Hon trodde att hon fått urinvägsinfektion eftersom det sved när hon kissade, hon fick flytningar och ont i nedre delen av magen. Men det visade sig vara klamydia. Hon var övertygad om att hon fått smittan av vårt gemensamma ”ligg”, eftersom han är den enda hon haft sex med den senaste tiden.
Annons
Nu tycker hon att jag ska testa mig, vilket jag tycker är onödigt. Jag har ju inte haft några besvär och så sjuk som hon blev borde jag känt av något om även jag blivit smittad. Måste jag testa mig?
/"Klara"
Nina Ljungberg svarar: "En lurig sjukdom"
Hej! För att minska smittorisken för vissa farliga sjukdomar finns en smittskyddslag, i den ingår bland annat könssjukdomen klamydia. Eftersom du och din väninna har haft samma sexpartner finns det risk att även du kan bära på smittan och då måste du testa dig trots att du inte har några besvär.
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Klamydia är nämligen en lurig könssjukdom som kan ligga latent i kroppen i flera år utan att ge besvär. Så det som hos den ena personen kan orsaka allvarlig sjukdom kan hos en annan gå helt obemärkt förbi, även om bakterierna på sikt kan orsaka exempelvis inflammation, svårighet att bli gravid och sterilitet. Och är man besvärsfri och ovetande om att man bär på en könssjukdom ökar risken för att nya sexpartners kan bli smittade.
Annons
Kan orsaka allvarlig sjukdom hos vissa och för andra gå helt obemärkt förbi
Nina Ljungberg
Klamydia går aldrig över av sig själv utan kräver antibiotikabehandling. Du kan testa dig på vårdcentral eller på hud- och könsmottagning, men det finns även hemtester som du kan beställa från internet eller köpa på apotek. Och tills dess att du vet att du är frisk får du inte ha oskyddat sex.