Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min pojkvän har många tjejkompisar – och det stör mig
22 feb, 2023
En kvinna som ser svartsjuk ut som står i en bar
Signaturen ”Linda” har en pojkvän som gillar att hänga med sina tjejkompisar. Det är speciellt en tjej som han pratar väldigt mycket med. Nu undrar ”Linda” om hon som flickvän kan ställa krav på att hennes pojkvän slutar umgås med tjejkompisarna? Så här svarar relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Min kille hade många tjejkompisar när vi träffades och han umgås fortfarande med några av dem, fast vi är ett par. Jag har aldrig träffat dem och vill det inte heller.
Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Hur hanterar jag svartsjuka?
Bland annat är det en tjej som han pratar väldigt mycket med. Han säger att hon är viktig för honom och att hon verkligen förstår honom. Han är inte otrogen men jag önskade att han kunde vara nöjd med att bara ha mig. Kan jag som flickvän ställa krav på att han inte får umgås med sina tjejkompisar eftersom han är tillsammans med mig?
/Linda
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Han valde dig”
Det är förståligt att du känner dig obekväm när din kille träffar sina tjejkompisar, de är personer som du inte har träffat men som du känner en viss konkurrens till.
Annons
Fast börjar du ställa krav på vilka han får umgås med och anser att det är du som ska godkänna hans vänner, då blir det en väldigt begränsad tillvaro. Det måste vara han själv som tar beslut om sin kompiskrets – inte du.
Dessutom är det sunt att ha fler personer än bara sin kärlekspartner att kunna prata med. Försök därför att förhålla dig till hans vänner på ett annat sätt. Var glad för att han har någon han kan öppna sig med och att deras samtal kan gynna er kontakt. Tänk också på att han kände dessa tjejer innan dig, men när ni möttes var det dig han valde som flickvän.
Ta upp dina känslor med din pojkvän, berätta om din oro och hur du känner samt vad som skulle kunna trygga dig när han umgås med sina tjejkompisar. Ibland blir det mindre hotfullt att träffa personer som skapar obehag i fantasin. Kan det vara en möjlighet?