Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo är så asocial – kan han inte bara skärpa sig?
13 dec, 2023
En sambo som är snäll – men som inte alls fungerar i sociala sammanhang. Signaturen "Marie" tycker det är pinsamt och har börjat få ångest inför fester och andra tillställningar. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
Annons
Fråga: Jag måste lufta en sak som gäller min sambo. Han är väldigt snäll, omtänksam och fin men är väldigt tillbakadragen i sociala sammanhang. Han pratar bara när han blir direkt tilltalad och deltar inte i konversationer, vilket gör mig irriterad. Jag är trött på att vara den som behöver rädda upp och hålla i gång samtal. Jag märker också att andra personer tittar frågande på honom.
Jag har själv börjat tycka det är pinsamt att vara med honom och har ångest inför fester och tillställningar. Dessutom har han inte lagt manken till och försökt lära känna mina syskon och vänner, trots att vi varit tillsammans i fyra år. Jag vet att han har en rolig och charmig sida, men det är ingen som får se den. Kan han inte bara skärpa sig och bjuda till lite? Ska jag ställa krav på honom eller är detta något jag själv måste jobba på? /Marie

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Viss social kompetens går att lära sig"
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Annons
Det här en svår balansgång. Jag förstår dig fullt ut att det är svårt för dig när din sambo inte säger något i sociala sammanhang. Det blir såklart mödosamt för dig att ha rollen som samtalsräddare. Det är också naturligt att du blir ledsen över att han inte lagt manken till för att lära känna dina syskon och vänner.
Du frågar om du måste arbeta med dig själv eller om du kan ställa krav på honom. Det finns inte ett enkelt svar här. Jag tänker att en viss social kompetens ändå går att lära sig. Det är rimligt att kunna ställa några frågor till andra i sociala sammanhang eller att berätta något litet om sig själv.
Säg att du vill hjälpa honom
Att däremot ställa krav på att han ska ”leverera” i sociala sammanhang är som gjort för att misslyckas. Jag tycker att du i stället ska närma dig ämnet i en neutral situation. Säg att du längtar efter att han ska engagera sig i dina nära relationer och fråga honom om hur han känner sig vid dessa tillfällen. Säg också att du gärna vill hjälpa honom. Om du märker att han försöker när ni träffar syskon och nära vänner kan det bli lättare för dig att acceptera att det går mindre bra i andra relationer.
Annons
Nu vet jag inte tillräckligt mycket för att kunna bedöma om det handlar om social ångest, men om han själv tycker att detta är problematiskt finns det hjälp att få. Möjligtvis känner han själv att det är kämpigt för honom i dessa situationer och då kan du vara ett stöd för honom i förändringsarbetet.
Berätta om dina känslor och din önskan utan att ställa för höga krav och bli anklagande. Samtidigt måste du nog arbeta med dig själv gällande detta. Även om han kan lära sig lite fraser och våga ta mer kontakt kommer han antagligen inte bli den du önskar i sociala sammanhang. Kan hans positiva sidor ändå vara tillräckliga? Går det att acceptera och leva med att han inte är så utåtriktad?
Du verkar ta på dig mycket skam. Du känner att andra förväntar sig saker av honom och skäms å hans vägnar. I stället för att tänka att ”han borde vara mer social” och känna att det är pinsamt, kan du då se på det mer icke-dömande, som ”han pratar inte”?
Annons
Det låter också som att du tar ett överansvar. Både över honom, men också över vad du tror att andra runt er känner. Se om du kan backa lite och stå ut i att det inte är så pratigt.