Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Mina barn vill inte att jag ska skaffa ny hund!
14 apr, 2023
Äldre kvinna med en hund
Birgitta 82 år, älskar hundar och drömmer om att skaffa en omplaceringshund. Men hennes barn avråder henne från det och ser bara problem. Nu frågar Birgitta om hon borde avstå. Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag är en kvinna på nyss fyllda 82 år som har haft hund de senaste 30 åren. För drygt två månader sedan miste jag min lilla Tibbe i sviterna av en operation. Hon levde 16 år och 2 månader. Hon lämnade ett enormt tomrum efter sig. Nu vill jag skaffa en omplaceringshund, cirka 11 år gammal. Dels för att ge honom en trygg ålderdom och dels för att jag själv skulle få en hundvän att ösa min kärlek och omsorg över. Jag skulle också hålla mig mentalt frisk, för just nu tycker jag inte att någonting är roligt. Jag gråter ofta och saknar en hundkompis och alla rutinerna. Det är ju inte säkert att jag får hunden, men jag tänker söka en annan i så fall. Jag har en knäskada och måste använda rollator, men går raskt med stöd av den. Det gick utmärkt för min hund att gå bredvid.
Konstiga vanor hundar anammar från sina ägareBrand logo
Konstiga vanor hundar anammar från sina ägare
Mina barn var positiva först, men nu börjar jag tycka att de snarare avråder mig att skaffa hund och drar till med alla möjliga nackdelar som kan komma. Jag är fullständigt medveten om dem, men vet också att man får så mycket glädje tillbaka. Jag tror att jag skulle klara hund i några år till och få en bättre livskvalitet. Tror du att barnen är rädda att behöva passa hunden? Jag har inte bett dem så ofta, men om de passat den så har det varit av egen vilja. Jag vill gärna ha din syn på saken. /"Birgitta 82"
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Visst ska du få min syn på saken och jag hoppas den gör dig nöjd och glad. För jag är odelat positiv till din idé att skaffa dig en ny ”gammal” hund. Jag förstår att du sörjer din lilla Tibbe ofantligt och att livet känns tråkigt och trist utan henne. Du har ju stor erfarenhet av hundar och känner väl till både alla fördelar med att ha hund, men även nackdelarna, eller de mindre fördelaktiga sakerna. Det låter som om du tänkt igenom det hela noga och jag kan därför inte se att du skulle låta bli att ta hand om en hund.
"Ta inte ut problem i förskott"
Jag vet inte varför dina barn är negativa, men en gissning är att de tänker att det kanske skulle bli för betungande för dig. Men det tycker jag att du själv ska bestämma, och om du känner att du har ork och vilja tycker jag att du ska göra som du vill. Eventuella problem får man ta itu med om de kommer. Det är också skillnad på att ta emot en liten valp eller ung hund med massor av energi som kanske skulle bli för jobbig.
Annons
Men en äldre hund som har lägre energibehov skulle säkert fungera bra. Sen kan en hund som omplaceras anpassa sig olika bra, så det gäller att du gör upp med den som placerar hunden att du och hunden får en ”prövotid” så att ni trivs med varandra. Lycka till med nästa hund. Jag tror att ni båda kommer att få stor glädje av varandra!