Vi separerade – nu vill han ha mig tillbaka
Fråga: Jag hoppas att du kan ge mig lite råd på vägen, Maria. För snart två år sedan gjorde jag slag i saken och skilde mig från min man. Jag tyckte att vårt äktenskap var tråkigt och att jag var som en hushållerska åt min man. Vi är båda över sjuttio år och har varit gifta i mer än fyrtio år.
Jag sade till min man att jag ville flytta och han sade inte emot. Så jag skaffade en liten lägenhet och tog med mig några saker och skapade mig ett eget litet hem.
Min man och jag pratade och bestämde oss för att inte skiljas utan bara flytta isär. Först kändes det lite konstigt att bo ensam efter så många år, men sen började jag känna mig som ung på nytt. Jag bestämde helt själv hur jag ville ha det. När jag skulle lägga mig, stiga upp och äta. Jag behövde bara tvätta min egen tvätt och laga mat till mig själv. Om jag inte orkade laga mat en dag kunde jag ta en smörgås till middag. Plötsligt hade jag ork och lust att träffa vännerna mer, hitta på trevliga saker och det känns som om jag fått mitt liv tillbaka.
Men det lustiga är att det verkar som om min man också levt upp och börjat inse vad han missade. Plötsligt ser han allt jag gjorde och som han själv nu får göra. Han har till och med sagt att ”Oj, vad du gjorde mycket här hemma”. Det kändes så klart skönt för mig. Min man och jag träffas en del och har plötsligt väldigt trevligt ihop vilket vi inte haft på många år. Jag känner mig pigg och lycklig och är glad att jag vågade ta steget.
Men nu till det jag gärna vill ha råd om. Min man har lite smått börjat prata om att vi skulle flytta ihop igen och att vi ju nu har det så trevligt och bra. Han säger att han kommer att uppskatta mig mer och att han ska dela på hushållet med mig. Men jag stortrivs ju med mitt liv just nu och vet inte om jag vill flytta tillbaka. Tänk om det blir likadant igen? Samtidigt är det såklart trevligt om vi kan hitta tillbaka till varandra och det är mer ekonomiskt också. Vad tycker du om min situation? /Nytt liv
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jaqcueline Bratt svarar: "Det betyder inte att ni måste flytta ihop igen"
Jag tycker det låter fantastiskt att du gjorde någonting åt en situation som inte kändes bra för dig. Det är annars lätt hänt att man bara går på i gamla hjulspår och inte orkar ta tag i sitt liv. Det är härligt att höra att allt har blivit så bra och att du fått så mycket ny energi. En annan sak som också är fantastiskt att höra är att din förvandling även förde med sig något positivt för din man. Plötsligt insåg han hur mycket du gjort för honom och också att han saknade det han faktiskt hade. Det låter som om ni i grunden har en fin och trygg relation men som hade fastnat i gamla hjulspår.
Din flytt har fått er båda att se på er relation på ett annat sätt och ni kan nu umgås och ha kul på ett helt nytt sätt. Det är verkligen inte alltid det blir på det viset men för er har det fungerat bra. Ni tycks ha hittat tillbaka till något jag antar att ni hade förr och också lärt er att uppskatta varandra igen.
Men allt det här betyder inte att ni måste flytta ihop igen. Särskilt inte som du just nu uppskattar din frihet och självständighet så mycket. Visst finns det ekonomiska vinster att göra, men det är inte allt och det låter som om ni klarat er hittills ändå. Därför tycker jag inte att du ska ha för bråttom att besluta om något just nu.
Precis som du skriver så kan det lätt bli så att ni hamnar i gamla hjulspår igen och det vore ju dumt. Jag tycker i stället att ni ska fortsätta som det är nu tills vidare. Kanske kommer du senare att känna att du längtar efter att bo med din man igen och då kan du göra det. Eller så känns det bättre att fortsätta att vara särbos och då fortsätter du med det. Du ska inte flytta ihop igen innan du känner att det känns helt rätt för dig. Fortsätt i stället leva det fria självständiga liv som du just nu älskar och njut av din tillvaro.