”Är det för tidigt att bli sambos efter tre månaders dejtande?”
Fråga: Jag är en kvinna som skulle behöva lite råd. Jag har träffat en man som är väldigt snäll och gullig. Det var inte mitt ex. Han blev väldigt arg och aggressiv när han drack sprit, vilket han gjorde nästan varje helg. Jag bodde med honom i två år innan jag bestämde mig för att jag inte ville ha det så och gjorde slut. Det blev ett ganska jobbigt uppbrott, han var arg och bråkade mycket efteråt. Till sist blev jag i alla fall av med honom och nu har han flyttat till en annan stad.
Jag är ensamstående mamma till två barn som är 10 och 12 år gamla. De bor mest hos mig men är hos sin pappa varannan helg. Han är ganska ok även om han också dricker rätt mycket. Den nya killen som jag träffat går ut med sina kompisar en kväll varje helg och då dricker han ganska mycket och blir full. Han blir dock aldrig aggressiv utan brukar bara somna direkt när han kommer hem.
Nu vill han att vi två ska flytta ihop, men jag vet inte hur jag ska göra. Vi har bara varit ihop i tre månader. Tycker du det är för tidigt? Jag tycker att det finns många fördelar, till exempel blir det billigare att bo och med mat och sånt. Det är också ganska skönt att slippa vara ensam. Men jag känner honom egentligen inte så bra än. Mina barn har träffat honom och de tycker att han verkar snäll. Jag är orolig för jag har haft ganska stor otur med killar. Tror du det blir bra om vi flyttar ihop? Tror du han är bra för mig? /Angeliqa
Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Du ska inte nöja dig med vem som helst”
Så bra att du funderar och tänker efter ordentligt nu när du träffat en ny kille. Om du vill ha ett kort, rakt och ärligt svar från mig så skulle jag säga: Ja, jag tycker det är för tidigt att flytta ihop med den här killen.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det verkar som att du har en historia av att träffa killar som har det problematiskt med alkohol och där åtminstone en av dem blev aggressiv. Jag tycker det är väldigt bra att detta får dig att tänka till och vara på din vakt. Din nya kille tycks också dricka en hel del och även om han inte visat tendenser till aggressivitet så vet du inte alls hur detta utvecklar sig.
Varför vill han flytta ihop med dig så direkt? Har han problem med sin ekonomi, bostad eller annat? Hur mycket vet du om detta? Jag tycker absolut att du ska lita på din magkänsla och avvakta. Visst finns det fördelar som du påpekar, men det kan också visa sig att det finns nackdelar som vida kan överstiga fördelarna. Du har också två barn som du måste ta hänsyn till och som ska fungera med den personen som du väljer att bo med. Även om han är snäll så är det alldeles för tidigt att se hur ett vardagsliv med honom skulle vara. Om du känner att du är förälskad i den här killen så fortsätt att träffa honom och lär känna honom.
Prata om vad ni båda tycker är viktigt i livet och i ett förhållande. Han kan ju tillbringa mycket tid hos dig utan att ni bor ihop. Kolla hur det fungerar med städning, matlagning och allt annat. Be honom dela kostnader för mat om han bor där och se hur han reagerar. Är han snål eller är det självklart för honom att dela med dig? Vill han även bidra till barnens mat eller kräver han millimeterrättvisa och vägrar stå för något som gäller dina barn? Det finns massor av saker att observera och kolla upp hur det fungerar innan du bestämmer om du vill bo med honom.
Nu har du chansen att välja en kille som du fungerar bra med och som har liknande värderingar som du själv och där det finns goda chanser till ett sunt förhållande. Ta den och ge dig själv tid att verkligen se om detta är någon du vill leva med. Det är lättare att avsluta ett dåligt förhållande nu än om ni hunnit flytta ihop. Du ska inte nöja dig med vem som helst bara för att slippa vara ensam. Jag hoppas att det här utvecklar sig bra för dig.