Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Vårt samboliv är inte bra – kan vi funka som särbos?”
09 dec, 2022
En man och en kvinna i en soffa
Hon bor ihop med en man sedan ett år tillbaka men känner att deras samboliv inte alls är bra. Hon skulle vilja bli särbos igen men tycker det känns svårt att be honom flytta. Nu ber hon om råd från Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag är en kvinna på drygt 50 som träffade en man för ett par år sedan. Vi flyttade ihop för snart ett år sedan och i samband med det blev han sjukskriven för utmattning. Det gjorde att han förändrades väldigt och blev sur och ilsken. Han sover mycket och är sedan sur resten av tiden. Han blir också arg för minsta lilla. Jag arbetar och har ett bra socialt liv, men det blev inte alls bra med vårt samboliv. Jag skulle vilja avbryta det, men det känns svårt att ”kasta ut” honom.
Min sambo har sin egen lägenhet kvar, men den är uthyrd i andra hand. Han skulle kunna be hyresgästen flytta och flytta tillbaka till den. Tycker du att det är taskigt att göra så? Jag vet inte heller hur han skulle klara sig med pengar för nu står jag för det mesta. Jag har försökt prata med honom men det funkar inte. Han blir bara arg. Han är inte våldsam mot mig eller så, bara arg. Men det är inte så kul i alla fall. Jag vore tacksam för några råd och synpunkter från dig./Besviken
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Se också: Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammans
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammansBrand logo
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammans

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag förstår att det inte känns roligt att bo med en man som bara är sur och arg. Det var inte vad du förväntade dig när ni flyttade ihop. Tydligen hade ni ändå bestämt er för att se det som ett test eftersom han behöll sin lägenhet.
Du kan självklart be honom flytta
Ni två behöver prata ordentligt om detta och kanske skulle det gå bättre med en tredje part inblandad, till exempel familjerådgivning. Din sambo är utbränd och inte sig själv, men han har ändå ett ansvar för ert gemensamma liv. Får han stöd och hjälp med sin utbrändhet? Om inte, så skulle han nog behöva det. Har du talat om för honom att du inte tycker det fungerar och att du vill att ni blir särbos igen? Du kan självklart be honom flytta om det blir för negativt att bo ihop. Vad gäller hans ekonomi får han söka ekonomiskt bidrag om han inte klarar sig. Kanske vore det bättre för er om ni fortsätter vara särbos medan han reder ut sin kris. Ingenting hindrar att ni provar att bli sambor igen senare om ni skulle vilja det.